دیگر اخبار | بایگانی
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
نشست ها و کرسی های آزاد اندیشی
هم اندیشی با مرکز کمیته اعطای مجوزهای کرسی های حوزوی
اولین جلسه از جلسات مدیریت امور پژوهشی درباره نشست ها و کرسی های علمی در تاریخ یک شنبه مورخ 18/6/97 در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور نمایندگان دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه در محل جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء...
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
برگزاری جلسه مشترك بين پژوهشگاه معارج و دبير كنگره جهاني علوم انساني اسلامي
جلسه مشترک مسئولان پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با دکتر عطاء الله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، با هدف هم اندیشی برای همكاری مشترك در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی بر اندیشه اصیل اسلامی، پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه در محل این...
برگزاری نشست مشترك پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
نشست مشترك اعضای پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و نمایندگان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
مقاله؛
واکاوی مفهوم «دین» و«دینی» در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی
این مقاله در پی تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی است و پاسخ دادن به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» با یکدیگر تفاوت دارند؟ این مقاله ضمن پرداختن به این پرسش بیان تازه‌ای از نظریۀ علم دینی آیت الله...
مقاله؛
مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی با تاکید بر اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی
محیط‌زیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید می‌کند؛ ازاین‌رو تربیت زیست‌محیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیست‌محیطیْ رشد و پرورش دانش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیط‌زیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت...
شکرگزاری، عبادت پرهیزکاران
خدای سبحان، انسان را آفرید تا به کمال شایسته خود نائل شود. انسان برای رسیدن به کمال شایسته خویش، نیازمند راهنمایی است تا از رهگذر این راهنمایی، به هدف خود برسد.
آشنایی با جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری
جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است.
جلد چهل و پنجم تفسیر شریف تسنیم
جلد چهل و پنجم از تفسیر گران‎سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.
ـــ ـــ

به گزارش خبرنگاری تی نیوز


شست رونمايي از دو کتاب «ديالکتيک و تفاوت» نوشته آلن نري با ترجمه دکتر عماد افروغ و کتاب «شرحي بر ديالکتيک روي بسکار» نوشته افروغ با سخنراني دکتر رضا داوري‌اردکاني، رييس فرهنگستان علوم، حجت‌الاسلام حميد پارسا‌نيا، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در فرهنگسراي انديشه با مشارکت نشر علم در قالب هشتادمين نشست راويان انديشه برگزار شد...

    رونمايي از 2 کتاب دکتر عماد افروغ

    نشست رونمايي از دو کتاب «ديالکتيک و تفاوت» نوشته آلن نري با ترجمه دکتر عماد افروغ و کتاب «شرحي بر ديالکتيک روي بسکار» نوشته افروغ با سخنراني دکتر رضا داوري‌اردکاني، رييس فرهنگستان علوم، حجت‌الاسلام حميد پارسا‌نيا، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در فرهنگسراي انديشه با مشارکت نشر علم در قالب هشتادمين نشست راويان انديشه برگزار شد.
     دکتر داوري‌اردکاني در اين مراسم با اشاره به اين نکته که افروغ کار بزرگي با انتشار اين دو اثر کرده است، گفت: اين دو اثر گوياي مطالبي است که چيزي در درون وي است و به ما مي‌گويد چرا فلسفه بايد ملکه باشد؟ چون مونث است پس بايد ملکه باشد. در قرون وسطي فلسفه را به خدمت کليسا درآوردند اما با اين حال نمي‌دانم فلسفه خادم است يا مخدوم؟ اما سخن افروغ را کم و بيش مي‌فهمم و آن را احساس مي‌کنم. قصد ندارم بگويم در همه مسائل با وي موافقم اما تا حدي همديگر را درک مي‌کنيم. بنده هفتاد سال دانش‌آموز بودم و از کسي که دلش براي دانش مي‌تپد خوشنود مي‌شوم.
    وي با طرح پرسش‌هايي افزود: افروغ مي‌تواند برود فلسفه حقوق يا فلسفه علوم اجتماعي درس بدهد و آراء و نظرات خودش را بيان کند اما مطلب اين است که ما به کجا مي‌رويم و چه‌کار مي‌کنيم؟ و در اين رفتن دم از نظم ديني مي‌زنيم؛ نظمي که نمي‌دانيم چگونه برقرار مي‌شود؟ بنيان نظري آن چيست؟ ما چگونه رفتار مي‌کنيم و چگونه رفتارمان را توجيه مي‌کنيم؟
    داور‌ي‌اردکاني ادامه داد: مکتب سياسي جاي خودش را دارد و سياستمدار هم سخن از سياست مي‌زند اما منِ اهل فلسفه رسالت ديگري دارم و وظيفه من اين نيست که دم از سياست بزنم مخالفت يا موافقت سياسي کار ما نيست. اگرچه همه ما يک موجود منتشر هستيم چه فيلسوف و دانشمند باشيم مانند بقيه مردم زندگي مي‌کنيم و طبعا در اين زندگي با برخي مسائل موافق و مخالفيم. اين متفکر بيان کرد: بنده هميشه فکر مي‌کردم که احترامم به افروغ به دليل اين است که وي يک دانشمند است البته نه دانشمند اخلاقي، اگرچه اخلاق را رعايت مي‌کند زيرا چيزي خلاف اخلاق از وي نديدم. با ورود وي به کار سياسي مخالف بودم اگر چه در سياست هيچ پروايي نداشت که نظر و سخنش را بگويد و براي اين کار صراحت کافي داشت اما يک‌دفعه سياست را رها کرد و به سوي علم رفت.
    در بخش ديگري از اين نشست حجت‌الاسلام پارسانيا گفت: اين دو کتاب همان‌طور که افروغ نيز اشاره کرد، کار دو دهه تلاش است. ديالکتيک بسکار پروژه وي بوده و عملا بخش قابل توجهي از اين پروژه با اين کتاب تحقق يافته است. ورود حوزه‌اي از انديشه بسکار با انگيزه‌اي بيشتر مورد توجه مولف قرار گرفت، اگرچه نمي‌توان بسکار را به آنچه که از مولف مي‌خوانيد، محدود کرد.
    اين پژوهشگر و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: افروغ بيش و پيش از همه در رويکردهايي که در حوزه علوم اجتماعي بود، رئاليسم انتقادي را مورد توجه قرار داد و پروژه معرفي بسکار و ورود وي را به عرصه فکر جامعه ايراني به عهده گرفت. در تدريس‌هاي مکرر و ترجمه‌هايي که داشت قدم به قدم بحث را در حوزه علوم اجتماعي ميان دانشگاهيان و دانشجويان در سطوح مختلف مطرح کرد و امروزه منبع خوبي را براي معرفي اين نظريه با گزينش خوبي از کار بسکار ارائه داده است. افروغ در شرح ترجمه و آشنايي بسکار گفت: اين دو کتابي که اخيرا از بنده منتشر شده، شايد ظاهرا دو کار باشد، اما ثمره عمر من است. بنده 24 سال است که در انتظار چنين روزي بودم. زماني که با رئاليسم انتقادي آشنا شدم دانشجوي دکتري بودم از آن زمان به بعد تلاش کردم در نشر اين تفکر کوشا باشم و پايان نامه‌ام تا حدودي در کلاس‌هاي درس کارشناسي ارشد و به ويژه در دوره دکتري بر اين اساس شکل گرفت.

    وي در ادامه افزود: در اين حوزه کتاب «ساير» را ترجمه کردم و دو تن از دانشجويان رساله دکتري را به طور ويژه درباره «توني داسون» و ديگري که مقايسه هويت از ديدگاه ملاصدرا و روي بسکار بود، اختصاص دادم با اين حال احساس مي‌کردم در بحث ديالکتيک بسکار و شرح کاملي از کل رئاليسم انتقادي از ديالکتيک تا چرخش معنوي خالي است.