در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
ـــ ـــ

به گزارش خبرنگاری تی نیوز


شست رونمايي از دو کتاب «ديالکتيک و تفاوت» نوشته آلن نري با ترجمه دکتر عماد افروغ و کتاب «شرحي بر ديالکتيک روي بسکار» نوشته افروغ با سخنراني دکتر رضا داوري‌اردکاني، رييس فرهنگستان علوم، حجت‌الاسلام حميد پارسا‌نيا، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در فرهنگسراي انديشه با مشارکت نشر علم در قالب هشتادمين نشست راويان انديشه برگزار شد...

    رونمايي از 2 کتاب دکتر عماد افروغ

    نشست رونمايي از دو کتاب «ديالکتيک و تفاوت» نوشته آلن نري با ترجمه دکتر عماد افروغ و کتاب «شرحي بر ديالکتيک روي بسکار» نوشته افروغ با سخنراني دکتر رضا داوري‌اردکاني، رييس فرهنگستان علوم، حجت‌الاسلام حميد پارسا‌نيا، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در فرهنگسراي انديشه با مشارکت نشر علم در قالب هشتادمين نشست راويان انديشه برگزار شد.
     دکتر داوري‌اردکاني در اين مراسم با اشاره به اين نکته که افروغ کار بزرگي با انتشار اين دو اثر کرده است، گفت: اين دو اثر گوياي مطالبي است که چيزي در درون وي است و به ما مي‌گويد چرا فلسفه بايد ملکه باشد؟ چون مونث است پس بايد ملکه باشد. در قرون وسطي فلسفه را به خدمت کليسا درآوردند اما با اين حال نمي‌دانم فلسفه خادم است يا مخدوم؟ اما سخن افروغ را کم و بيش مي‌فهمم و آن را احساس مي‌کنم. قصد ندارم بگويم در همه مسائل با وي موافقم اما تا حدي همديگر را درک مي‌کنيم. بنده هفتاد سال دانش‌آموز بودم و از کسي که دلش براي دانش مي‌تپد خوشنود مي‌شوم.
    وي با طرح پرسش‌هايي افزود: افروغ مي‌تواند برود فلسفه حقوق يا فلسفه علوم اجتماعي درس بدهد و آراء و نظرات خودش را بيان کند اما مطلب اين است که ما به کجا مي‌رويم و چه‌کار مي‌کنيم؟ و در اين رفتن دم از نظم ديني مي‌زنيم؛ نظمي که نمي‌دانيم چگونه برقرار مي‌شود؟ بنيان نظري آن چيست؟ ما چگونه رفتار مي‌کنيم و چگونه رفتارمان را توجيه مي‌کنيم؟
    داور‌ي‌اردکاني ادامه داد: مکتب سياسي جاي خودش را دارد و سياستمدار هم سخن از سياست مي‌زند اما منِ اهل فلسفه رسالت ديگري دارم و وظيفه من اين نيست که دم از سياست بزنم مخالفت يا موافقت سياسي کار ما نيست. اگرچه همه ما يک موجود منتشر هستيم چه فيلسوف و دانشمند باشيم مانند بقيه مردم زندگي مي‌کنيم و طبعا در اين زندگي با برخي مسائل موافق و مخالفيم. اين متفکر بيان کرد: بنده هميشه فکر مي‌کردم که احترامم به افروغ به دليل اين است که وي يک دانشمند است البته نه دانشمند اخلاقي، اگرچه اخلاق را رعايت مي‌کند زيرا چيزي خلاف اخلاق از وي نديدم. با ورود وي به کار سياسي مخالف بودم اگر چه در سياست هيچ پروايي نداشت که نظر و سخنش را بگويد و براي اين کار صراحت کافي داشت اما يک‌دفعه سياست را رها کرد و به سوي علم رفت.
    در بخش ديگري از اين نشست حجت‌الاسلام پارسانيا گفت: اين دو کتاب همان‌طور که افروغ نيز اشاره کرد، کار دو دهه تلاش است. ديالکتيک بسکار پروژه وي بوده و عملا بخش قابل توجهي از اين پروژه با اين کتاب تحقق يافته است. ورود حوزه‌اي از انديشه بسکار با انگيزه‌اي بيشتر مورد توجه مولف قرار گرفت، اگرچه نمي‌توان بسکار را به آنچه که از مولف مي‌خوانيد، محدود کرد.
    اين پژوهشگر و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: افروغ بيش و پيش از همه در رويکردهايي که در حوزه علوم اجتماعي بود، رئاليسم انتقادي را مورد توجه قرار داد و پروژه معرفي بسکار و ورود وي را به عرصه فکر جامعه ايراني به عهده گرفت. در تدريس‌هاي مکرر و ترجمه‌هايي که داشت قدم به قدم بحث را در حوزه علوم اجتماعي ميان دانشگاهيان و دانشجويان در سطوح مختلف مطرح کرد و امروزه منبع خوبي را براي معرفي اين نظريه با گزينش خوبي از کار بسکار ارائه داده است. افروغ در شرح ترجمه و آشنايي بسکار گفت: اين دو کتابي که اخيرا از بنده منتشر شده، شايد ظاهرا دو کار باشد، اما ثمره عمر من است. بنده 24 سال است که در انتظار چنين روزي بودم. زماني که با رئاليسم انتقادي آشنا شدم دانشجوي دکتري بودم از آن زمان به بعد تلاش کردم در نشر اين تفکر کوشا باشم و پايان نامه‌ام تا حدودي در کلاس‌هاي درس کارشناسي ارشد و به ويژه در دوره دکتري بر اين اساس شکل گرفت.

    وي در ادامه افزود: در اين حوزه کتاب «ساير» را ترجمه کردم و دو تن از دانشجويان رساله دکتري را به طور ويژه درباره «توني داسون» و ديگري که مقايسه هويت از ديدگاه ملاصدرا و روي بسکار بود، اختصاص دادم با اين حال احساس مي‌کردم در بحث ديالکتيک بسکار و شرح کاملي از کل رئاليسم انتقادي از ديالکتيک تا چرخش معنوي خالي است.