در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



تعاملات اجتماعي همانند تعاملات اقتصادي با زندگي انسان گره خورده و از سرشت اجتماعي آدمي جدا نيست و همان‏گونه كه در حوزه مسائل اقتصادي در تمامي سطوح حتي بستن پيمان اقتصادي با كافر بابي عظيم به نام باب معاملات در دانش فقه به خود اختصاص يافته، در مورد روابط اجتماعي و مناسبات انساني نيز در علم فقه، فضاي وسيعي به اين امر اختصاص يافته، همان‏طور كه در علم حقوق و اخلاق نيز به اين جبهه وجودي پرداخته و آراء و نظريات ارزشمند و فوق العاده‏اي از سپهر وحياني در كلامي رباني به بشر آموخته است.

    دين جاودان اسلام كه خصيصه كامل بودن و جامع بودن را به همراه دارد، همواره به ابعاد مختلف وجودي انسان پرداخته و از هيچ جنبه‏اي غافل نمانده است؛ خواه از ارتباط انسان با خود و خواه مناسبات انسان با موجودات هستي كه از جمله آنان انسان‏هايند و چه نسبت او با خالق و پروردگارش؛ و براي هر يك از اين جهات سه‏گانه نيز آموزه‏ها و توصيه‏هاي حكيمانه‏اي بيان داشته است. به سخن برتر، خداوند متعالي رشد و سعادت بشر را در پرتو اصلاح روابط سه‏گانه ياد شده و رستگاري فوز و فلاح وي را رهين آن مي‏داند.
    تعاملات اجتماعي همانند تعاملات اقتصادي با زندگي انسان گره خورده و از سرشت اجتماعي آدمي جدا نيست و همان‏گونه كه در حوزه مسائل اقتصادي در تمامي سطوح حتي بستن پيمان اقتصادي با كافر بابي عظيم به نام باب معاملات در دانش فقه به خود اختصاص يافته، در مورد روابط اجتماعي و مناسبات انساني نيز در علم فقه، فضاي وسيعي به اين امر اختصاص يافته، همان‏طور كه در علم حقوق و اخلاق نيز به اين جبهه وجودي پرداخته و آراء و نظريات ارزشمند و فوق العاده‏اي از سپهر وحياني در كلامي رباني به بشر آموخته است.
    اصلاح روابط انساني و نزاهت آن از هر نوع خصلت مذموم و زشت ـ همانند استكبار و استثمار ـ مايه پيشرفت، آسايش و ارتقاء حيات بشري و زمينه‏اي براي دستيابي به جنبه‏هاي الهي بشر است. به بيان حكيمانه و رساي آيت الله جوادي آملي ـ ادام الله ظلّه العالي ـ دين با هر دو جنبه روشنگرانه‏اش اعمّ از نقل و عقل، بر روابط صحيح، انساني و الهي با همه اقوام و ملل تأكيد داشته و بر آن اصرار مي‏ورزد.
    بديهي است مناسبات اجتماعي و روابط افراد با يكديگر در سطوح مختلفي قابل تعريف و ارائه است؛ در سطح قوم و قبيله و طايفه، در سطح مذهب و عقايد رويين، در مستواي باورها و عقايد بنيادين كه از آن به دين ياد مي‏كنند و عميق‏ترين و وسيع‏ترين لايه اجتماعي روابط انسان‏ها با يكديگر با قطع نظر از هر نوع قوميّت، مذهب و ديني كه از آن امروزه به «روابط بين المللي» ياد مي‏كنند.
    اهمّيت و ارزش اين‏گونه مباحث زماني روشن‏تر مي‏شود كه همگان بدانند جامعه جهاني شكل گرفته و تمامي حجاب‏ها و موانعي كه در گذشته در مسير روابط انساني نهاده شده برچيده شده و در عرصه‏هاي مختلف علمي، پژوهشي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي و... بسترهايي را فراهم آورده است كه انسان‏ها را به ناچار در فضاي روابط گوناگون قرار مي‏دهد. بديهي است جوامعي كه اين معنا را بهتر و عميق‏تر درك كرده باشند شاهد پيشرفت و توسعه را بهنگام‏تر براي خود به ارمغان آورده و كامياب‏ترند و ملّتي كه اين واقعيّت اجتماعي را نيافته و به انديشه واهي برتري ذاتي و ثبوتي خود مغرور شده و از حضور و اثبات در صحنه‏هاي جهاني بازمانده است، قطعاً متوقّف و راكد خواهد ماند.
    جمهوري اسلامي ايران كه به حقّ ادّعاي عظيم حكومت واحد جهاني را مطرح و مباني و اصول آن را در انديشه و باور خود نهادينه كرده و در انتظار جامعه جهاني به زعامت زعيم آسماني و مهدي محمّدي‏صلي الله عليه و آله و سلم روزشماري مي‏كند، قطعاً بايد هم در عرصه علم و هم در صحنه عمل خود را يافته، باور كند و گام بردارد.
    اين اثر كه رشحات بناني و بياني استاد حضرت آيت الله جوادي آملي دام ظلّه در حوزه روابط بين‏الملل است بيشتر به مباحث نظري و مباني مناسبات اجتماعي در عرصه بين الملل از منظر اسلام پرداخته و بر محورهاي اساسي آن روابط همانند، فطرت بشري تأكيد مي‏ورزد. از سوي ديگر، به علل و عواملي كه در پندار عدّه‏اي قانون روابط انساني در عرصه جهاني است اشاره و علّت ناصحيح بودن آن را آشكار مي‏كند.
    اين كتاب در دو بخش و پنج فصل تنظيم شده است.
    در بخش نخست به مباحثي كلي در زمينه خاستگاه تنظيم روابط بين الملل و اصول حاكم در اين روابط و در بخش دوم، مبسوط به بحث همزيستي مسالمت‏آميز در حوزه‏هاي گوناگون ديني و غيرديني و محورهاي اين همزيستي و موانع آن پرداخته شده است.
    مركز نشر اسراء از حجت الاسلام آقاي سعيد بندعلي كه عهده‏دار تنظيم و گردآوري مطالب اين اثر بوده و نيز از حجج اسلام آقايان مصطفي‏پور و اصفهاني كه در تدوين اين كتاب همكاري شاياني داشته‏اند، قدرداني و سپاسگزاري مي‏كند.