در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
ـــ ـــ



شیوه رایج درمیان محدثان،نقل حدیث باسند است وسند،مجموعه راویان در زنجیره نقل حدیث هستند که شناخت آنان برای پی بردن به درستی یا نادرستی گزارششان امری عقلایی است وپیشوایان معصوم علیهم السلام نیز فراگیر وبی تفکیک میان روایات فقهی وغیرفقهی برآن تاکید ورزیدند. درپژوهش کنونی تلاش شده است گزارشی از راویان روایات تفسیری درحوزه های گوناگون طبقه راوی، استادان وشاگردان،مذهب وگرایش فکری وجایگاه حدیثی او به دست داده شود. با توجه اینکه تاکنون علما رجال بیشترین تحقیقات و پژوهش را در خصوص راویانی انجام دادند

    معرفی اجمالی کتاب:
    جایگاه و مراتب راویان حدیث
    تحمّل حدیث نبوی و ولوی و بازگو کردن آن کاری بس ارجمند و شریف است و راویان و محدثان از منزلت و جایگاه بلندی برخوردار هستند. 
    پیامبر اکرم (ص)فرمود: «اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، قيل: يا رسول الله و من خلفاؤك؟ قال: الذين يأتون من بعدي يروون حديثي و سنّتي».[1]
    نیز فرموده: «المؤمن إذا مات و ترك ورقة واحدة عليها علم، تكون تلك الورقة يوم القيامة فيما بينه و بين النار حجاباً، و أعطاه الله تبارك و تعالى بكلّ حرف مكتوب عليها مدينة أوسع من الدنيا سبع مرّات».[2]
    امام صادق (ع)فرموده است: «الراوية لحديثنا يبثّ في الناس و یسدّده في قلوب شيعتنا أفضل من ألف عابد».[3]
    نیز فرمود: «اعرفوا منازل الناس علی قدر روایتهم عنّا».[4]
    علامه مجلسی اول در شرح این حدیث نوشته است: «و الظاهر الکمیّه و یحتمل الکیفیّة و الأعم».[5]
    فیض کاشانی نیز در شرح حدیث مزبور نوشته است: «يعني على مقدار روايتهم عنّا كثرة و قلة و يحتمل أن يكون المراد على رتبة روايتهم عنّا دقّة و لطافة».[6]
    از این رو افرادی که رجال یک حدیث‌اند، در درایت و عقلانیت یکسان نیستند؛ چنان که راویان حدیث با مخاطبان و مروی الیهم برابر نیستند، لذا در روایات آمده است: «ربّ حامل فقه لیس بفقیه و ربّ حامل فقه إلی من هو أفقه منه».[7]
    پس از قرآن کریم، مهم‌ترین منبع معرفتی دین سنت است که در برگیرنده سخنان، رفتارها و تأییدات پیامبر(ص) و امامان معصومعلیهم السلام می‌باشد.
    سنّت از طریق حدیث به دست ما رسیده است؛ و حدیث وظیفه مهم گزارش از سنت را بر عهده دارد؛ بر این اساس، حدیث در هندسه معرفت دینی از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است. میراث گران‌بهای حدیثی که امروز در اختیار مسلمان‌ها قرار دارد، ثمره تلاش و مجاهدت‌های علمی و عملی راویان و محدثان است.
    دشمنان کینه‌توز اسلام که چشم دیدن بنای عظیم تمدن اسلامی را نداشتند، از هر وسیله‌ای جهت مخدوش ساختن معارف ناب نبوی و ولوی بهره گرفته‌اند از جمله: ورود عده‌ای نااهل و مغرض، دسّاس و وضّاع در لباس راوی حدیث.
    عالمان و اندیشمندان الهی که پاسداری از حریم دین را وظیفه نخست و محوری خود می‌دانند، به خوبی این خطر را پیش‌بینی و راهکارهای ارزشمند جهت صیانت و حفاظت از این گنجینه پربها ارائه نمودند و به پایه‌گزاری دانش‌های حدیث مانند: رجال الحدیث، درایة الحدیث، غریب الحدیث، مختلف الحدیث و فقه الحدیث پرداختند.
    شناخت حالات راوی از جهت گرایش‌های فکری، وثاقت و صداقت و  رعایت امانت در نقل حدیث مورد تأکید بزرگان دین بوده است و علم رجال، دانشی است که در آن از حالات راوی از نظر برخوردار بودن و نبودن او از شرایط قبول خبر بحث می‌شود[8]؛ بدان جهت شاهد تألیف صدها کتاب رجالی توسط دانشمندان اسلامی در این علم و شناخت راویان هستیم.
    اثر حاضر که اختصاص به شرح حال «راويان روايات تفسيری» دارد، در نوع خودش يک اثر علمی جديد محسوب می­گردد، زيرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راويان تفسيری نوشته نشده است. معرفی اجمالی اين اثر از اين قرار است:
    1.    موضوع کتاب اختصاص به راويانی دارد که نام آنها در اسناد روايات تفسير «کنز الدقائق و بحر الغرائب» که يکی از مهمترين تفاسير روايی است، واقع گرديده است.
    2.  اسامی راويان بعد از استخراج از اسناد روايات تفسير کنز الدقائق بر اساس حروف تهجی (الفبايی) تنظيم گرديده است و شامل چندين جلد خواهد شد.
    3.  جلد دوم اين اثر، مختصّ راويانی است که نام آنها «احمد» و شامل (120) راوی است.
    4.درباره هر يک از راويان به پنج محور پرداخته شده است: 
    الف: بيوگرافی اجمالی راويان با بهره­گيری از گزارش رجاليون و تحقيق در روايات راوی.
    ب: تعيين طبقه و عصر راوی و مصاحبت وی با معصوم(علیه السلام).
    ج: معرفی استادان و شاگردان راوی.
    د: مشخص کردن مذهب و گرايش فکری راوی.
    ه: تبيين مکانت و جايگاه حديثی راوی با استفاده از قرائن و نقد و بررسی آنها.
    5.در استفاده از کتب رجالی، تنها به رجال شيعه بسنده نشده است، بلکه از رجال اهل سنّت و ديدگاه رجاليّون آنها نيز استفاده شده است.
    6. ذيل هر عنوان تمام منابع شيعه و سنّی که نام راوی در آنها ذکر شده معرفی شده است.
    7.در معرفی و شناخت بيشتر راوی، تنها به گزارش رجاليّون بسنده نشده است، بلکه روايات وی از جهت کمّی وکيفی؛ و نيز استادان و شاگردان ايشان نيز مورد عنايت بوده است. 
    از این رو جلد دوم «رجال تفسیری» به معرفی تعداد 195 راوی از راویان تفسیری که در اسناد روایات تفسیر قیّم «کنز الدقائق وبحر الغرائب» واقع شده‌اند پرداخته و حالات آنها را در حوزه گوناگون گزارش می‌کند.
    علاقه مندان به تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند به سايتwww.nashresra.ir مراجعه نمایند.
     

    [1]. معانی الأخبار، ص374ـ 375، ح1؛ من لا یحضره الفقیه، ج4، ص420، ح5919 .
    [2] . الأمالی (صدوق)، ص37، ح3.
    [3] . بصائر الدرجات، ج1، ص8، ح6.
    [4] . الکافی، ج1، ص50، ح13.
    [5] . روضة المتقین، ج12، ص173.
    [6] . الوافی، ج1، ص225، ح156.
    [7] . الکافی، ج1، ص404ـ405، ح2.
    [8] . تنقیح المقال فی علم الرجال، ج1، ص173.