دیگر اخبار | بایگانی
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ‌جوادی آملی:
بزرگی و عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست/صدرالمتألهین هیچ محدوده ای برای علم قائل نشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا مراسم بزرگداشتی از سوی مجمع عالی حکمت شعبه شیراز در این شهر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی...
گزارش تصویری؛ آئین بزرگداشت ملاصدرا در شیراز برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، آئین بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه، حکیم صدر المتالهین، فیلسوف شهیر قرن دهم هجری قمری، با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان، در زادگاهش شهر شیراز ...
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در پی امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و پژوهشی بين «بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی» و «بنياد بین المللی علوم وحیانی اسراء»، ارتباط اینترنتی کتابخانه پژوهشگاه معارج وابسته به بنیاد اسراء و کتابخانه آستان قدس...
تجلیل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم، پیش از شروع درس خارج فقه معظم له در مسجد اعظم قم، از مقام علمی استاد خود تجلیل به عمل آوردند.
به زودی منتشر می شود؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد نخست از مجموعه ارزشمند و گرانسنگ «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج البلاغه» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام عزه) آماده چاپ و به زودی منتشر خواهد شد.
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
ـــ ـــ



مقولهٴ مهم و اساسي دين، سابقه‏اي به امتداد تاريخ بشر و لاحقه‏اي به استمرار پايان جهان دارد. طول و عرض زمان را همراهي كرده، به گونه‏اي كه هيچ دوراني و هيچ مكاني نبوده كه حقيقت دين حضور و ظهور نداشته باشد. دين با انسان متولّد شده و تا همه جا با انسان مي‏ماند و دمي او را رها نكرده و انزوا و خلوتي جز جان و نفس انساني ندارد.

    مقولهٴ مهم و اساسي دين، سابقه‏اي به امتداد تاريخ بشر و لاحقه‏اي به استمرار پايان جهان دارد. طول و عرض زمان را همراهي كرده، به گونه‏اي كه هيچ دوراني و هيچ مكاني نبوده كه حقيقت دين حضور و ظهور نداشته باشد. دين با انسان متولّد شده و تا همه جا با انسان مي‏ماند و دمي او را رها نكرده و انزوا و خلوتي جز جان و نفس انساني ندارد.
    او همانند پديده‏هاي طبيعي گاهي در اوج و علوّ، و گاهي در حضيض و دنوّ است. با قيام انبيا و اوليا قايم و ايستا، و با غروب و افول آنان آفل و زايل مي‏شود. در روزگاري كه حق‏مداران و خداپرستان فايق و فاتحند، دينْ رقص‏كنان و هلهله‏زنان در ذهن‏ها و زبان‏ها، در عقل‏ها و قلب‏ها و در بيان‏ها و بنان‏ها در حركت و حضور است و هر زمان كه طاغوتيان و شيطان‏مداران جولان مي‏دهند و توهّم فتح و ظفر دارند، دينْ زانوي غم در بغل گرفته، به كناري پناه مي‏گيرد و تازيانه‏هاي جهل و گمراهي، بدن لطيف و ظريفش را نوازش مي‏كند.
    در روزگار ما نيز دين از اين سنّت مستمر، جدا و مستثنا نيست؛ تا پيش از تحوّل و انقلاب شگرف اسلامي، به دليل حضور طاغوتيان و منكران و جاحدان، دين مي‏رفت كه از صحنهٴ بشري به كلّي خارج شده و بساط آن برچيده شود، ولي با قيام و اقدام شجاعانه و قدرت‏مندانهٴ حق‏مداران، دوباره به صحنهٴ اجتماع بازگشت و با لباسي نو و تازه، و با طراوتي خاص و ويژه در عرصه‏هاي گوناگون حضور يافت. آمد تا با طراوت و لطافت ذاتي‏اش جامعه را با همهٴ شؤوناتش و نفس انساني را با همهٴ ظهوراتش روشن و منوّر كند و با طهارت و پاكي‏اش شست و شودهندهٴ همهٴ تيرگي‏ها و كدورت‏ها باشد.
    امّا دو جريان مهم، همواره مانع اين حركت بوده و هست و تا اين دو زدوده نشود، حضور دين با قوّت و صلابت نيست، و چه بسا موجب پس‏رفت دين و حركت فردي و اجتماعي باشد.
    مانع اول، دروني است؛ دين حقيقتي مجرد و روحاني است (نه مادي و جرماني)، لذا تا ديدهٴ مجرّدبين حاصل نشود و با سلاح تجرّد و عقل و قلب سليم به او نگريسته نشود، حجاب طبيعت و غبار ماديّت فرصت شهود محض و نگاه خالص به آن را نمي‏دهد. تنها هجرت از رجز طبيعت و مهاجرت از رجس ماديت است كه امكان حضور در خدمت دين را مي‏دهد تا آن‏گونه كه هست شناخته شود. آنان كه مي‏خواهند از روزنهٴ حس و تجربه يا از پنجرهٴ محدود طبيعت، به حقيقت ماوراي طبيعت دين دست يابند، مقدورشان نيست، لذا هميشه آن را در هاله‏اي از ابهام و تيرگي ديده، بر همين مبنا قضاوت مي‏كنند؛ گاهي به ناتمامي و نارسايي دين فتوا ميدهند و سعي در بركناري اين حقيقت ناقص و غيرضروري دارند و گاهي به قدسي بودن و استحالهٴ نزول آن حكم كرده و او را محترم و با حرمت‏تر از آن مي‏دانند كه به عالم طبيعت تنزّل كند.
    در روزگار ما اين جريان فكري و اين منظر تنگ و تاريك بر شرق و غرب طبيعت سايه افكنده و فضاي غالب فكري و ذهني جوامع، خصوصاً اجتماعات غربي را به خود مشغول داشته است؛ گرچه سايه‏هاي آن، ذهن عده‏اي از روشن‏فكران جامعهٴ ما را نيز آلوده و تيره كرده است.
    مانع دوم، بيروني است؛ آنان‏كه به قدرت و توان‏مندي دين پي برده و متوجّه شدند كه دين ماهيّتي قدرت‏مند و با صلابت دارد يعني هم در متن دين، همه فتنه‏گري‏ها تعريف شده و هم بر مبارزهٴ با فتنه‏گران به صورت صريح و قطعي تأكيد شده است و از طرفي خود نيز به دنبال تأمين آرزوها و خواسته‏هاي كاذب نفساني در پي استعمار جهان و استثمار عالميان هستند، به اتكاي قدرت نظامي، سياسي، صنعتي و الكترونيكي خود، ارادهٴ اجحاف و سلطهٴ بر جوامع را دارند و مي‏خواهند دين را به هر شكل ممكن از عرصهٴ بشري به كناري زده و انسان را هم از درون و هم از بيرون از سلاح دين سلخ كنند: ﴿لا يزالون يقاتلونكم حتي يردّوكم عن دينكم إن استطاعوا﴾   تا بتوانند با خلع سلاح بشر بر او بتازند و از مغز تا معدن او را در تحت سيطرهٴ خويش درآورند.
    اين‏جاست كه اين دو گروه خواسته يا ناخواسته هدف مشترك پيدا كرده و هر دو، تا براندازي ساختار دين و بركندن ريشه‏هاي دين، دست در دست يك‏ديگر به پيش مي‏روند.
    از اين جايگاه، رسالت دين‏مداران و آنان كه دين را به مثابهٴ آب حيات دانسته و با او زنده و بدون او مرده‏اند، خطيرتر و ضروري‏تر مي‏شود؛ با دستي بايد مانع اوّل را كنار زد تا درون روشن دين، قرباني ظاهر ساخته شدهٴ اذهان و افكار غيرحرفه‏اي و نامحرمانه نشود، و با دستي ديگر، مانع دوم را بركند و با او به مقابله برخاست. اين‏جاست كه سلاح اجتهاد و جهاد به صورت مشترك به سمت دشمن نشانه مي‏رود و مداد علما با دماء شهدا سيلي بنيان‏كن براي رفع هرگونه فتنهٴ علمي و آشوب عملي است.
    كتاب حاضر كه از افكار و آثار «حضرت استاد آية الله جوادي آملي» است، در جهت تبيين و تحليل و روشن كردن چراغ دين و سراج هدايت اسلام است.
    بديهي است كه شبهات و پرسش‏هاي روز نسبت به مقولهٴ دين بسيار متفاوت از گذشته است؛ خصوصاً اين كه همهٴ تجربياتي كه غرب از زمان رنسانس و تجددگرايي تاكنون در مبارزهٴ با دين پيدا كرده، امروز در غالب شبهات ديني بومي شده و در افكار عمومي، خصوصاً جوانان ارزش‏مند و با طهارت جامعهٴ ما راه پيدا كرده است. لذا، از اين منظر، اين كتاب با توجه به وضعيّت فكري و فرهنگي روز، در فصولي هماهنگ و مترتّب، عرضه مي‏شود.
    در فصل اوّل، تعريفي از دين ارايه شده و تمايز بين دين حق و دين باطل و وحدت دين حق و تعدد دين باطل بيان مي‏شود. در فصل دوم به منشأ و مبدأ دين پرداخته شده كه دين مبدئي الهي و ربوبي دارد و راه‏هاي اثبات و ضرورت دين نيز از عقل و نقل يادآوري مي‏شود. در فصل سوم، پيرامون گوهر و صدف دين گفت و گو و روشن شده است كه گوهر همهٴ اديان حقيقي، واحد است. در فصل چهارم، ويژگي بارز زبان دين توضيح داده شده كه دين با چه زباني سخن مي‏گويد و مخاطبان خود را چگونه هدايت مي‏كند. در فصل پنجم، پيرامون مسأله عمدهٴ عقل و دين، و تعامل اين دو، و نيز تفكرات و توهّماتي كه راجع به جدايي يا بيگانه بودن اين دو نسبت به هم‏ديگر است گفت‏وگو مي‏كند و در فصل ششم كه آخرين فصل كتاب است كثرت‏گرايي ديني و نظراتي كه پيرامون اين توهّم وجود دارد، ارزيابي مي‏شود.
    اين مجموعهٴ نفيس با تلاش جدّي و مستمرّ استاد محترم، جناب «حجة الاسلام آقاي مصطفي‏پور» كه در اين رشته نيز آگاهي و شناخت كافي دارند، تهيه شده و نشر اسراء بر خود لازم مي‏داند كه از اين برادر محقق و گران‏مايه تقدير كند. همچنين از جناب «حجة الاسلام، آقاي سعيد بندعلي»، به جهت ويرايش اين اثر تشكر مي‏شود.