دیگر اخبار | بایگانی
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
جدیدترین اثر آیت الله العظمی جوادی آملی؛
جلد دوم کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد دوم کتاب ارزشمند« سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی که دربردارنده شرح و تحریر خطبه های 16 تا 32 نهج البلاغه می باشد، در 582 صفحه به زیور طبع آراسته گردیده است.
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
همزمان با هفته پژوهش برگزار می گردد؛
رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی» تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی بیان داشت:
رسالت های مهم تفسیر تسنیم: «حفظ و صیانت از وحی» و پاسداری از آن/ «احیاء عقل» بر اساس آیات قرآن/ مواجهه علمی با قرآن/ تبیین نسبت بین قرآن با عترت و روایات
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم حیانی، با حضور در نخستین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» که امروز 14 آذر ماه در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر...
دیدار اعضای هیئت تحریریه نشریه اخلاق وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه علمی اعضای هیئت تحریریه «نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع بررسی پرسش های مطرح شده حول محور مقاله «فلسفه اخلاق از دیدگاه استاد جوادی آملی» که در چهاردهمین شماره این نشریه،...
تازه های نشر؛
جلد 48 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 48 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 49 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 49 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.
طرح ملی «درجات» با محوریت آثار آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طرح ملی «درجات» با محوریت آثار گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد.
ـــ ـــ



مقولهٴ مهم و اساسي دين، سابقه‏اي به امتداد تاريخ بشر و لاحقه‏اي به استمرار پايان جهان دارد. طول و عرض زمان را همراهي كرده، به گونه‏اي كه هيچ دوراني و هيچ مكاني نبوده كه حقيقت دين حضور و ظهور نداشته باشد. دين با انسان متولّد شده و تا همه جا با انسان مي‏ماند و دمي او را رها نكرده و انزوا و خلوتي جز جان و نفس انساني ندارد.

    مقولهٴ مهم و اساسي دين، سابقه‏اي به امتداد تاريخ بشر و لاحقه‏اي به استمرار پايان جهان دارد. طول و عرض زمان را همراهي كرده، به گونه‏اي كه هيچ دوراني و هيچ مكاني نبوده كه حقيقت دين حضور و ظهور نداشته باشد. دين با انسان متولّد شده و تا همه جا با انسان مي‏ماند و دمي او را رها نكرده و انزوا و خلوتي جز جان و نفس انساني ندارد.
    او همانند پديده‏هاي طبيعي گاهي در اوج و علوّ، و گاهي در حضيض و دنوّ است. با قيام انبيا و اوليا قايم و ايستا، و با غروب و افول آنان آفل و زايل مي‏شود. در روزگاري كه حق‏مداران و خداپرستان فايق و فاتحند، دينْ رقص‏كنان و هلهله‏زنان در ذهن‏ها و زبان‏ها، در عقل‏ها و قلب‏ها و در بيان‏ها و بنان‏ها در حركت و حضور است و هر زمان كه طاغوتيان و شيطان‏مداران جولان مي‏دهند و توهّم فتح و ظفر دارند، دينْ زانوي غم در بغل گرفته، به كناري پناه مي‏گيرد و تازيانه‏هاي جهل و گمراهي، بدن لطيف و ظريفش را نوازش مي‏كند.
    در روزگار ما نيز دين از اين سنّت مستمر، جدا و مستثنا نيست؛ تا پيش از تحوّل و انقلاب شگرف اسلامي، به دليل حضور طاغوتيان و منكران و جاحدان، دين مي‏رفت كه از صحنهٴ بشري به كلّي خارج شده و بساط آن برچيده شود، ولي با قيام و اقدام شجاعانه و قدرت‏مندانهٴ حق‏مداران، دوباره به صحنهٴ اجتماع بازگشت و با لباسي نو و تازه، و با طراوتي خاص و ويژه در عرصه‏هاي گوناگون حضور يافت. آمد تا با طراوت و لطافت ذاتي‏اش جامعه را با همهٴ شؤوناتش و نفس انساني را با همهٴ ظهوراتش روشن و منوّر كند و با طهارت و پاكي‏اش شست و شودهندهٴ همهٴ تيرگي‏ها و كدورت‏ها باشد.
    امّا دو جريان مهم، همواره مانع اين حركت بوده و هست و تا اين دو زدوده نشود، حضور دين با قوّت و صلابت نيست، و چه بسا موجب پس‏رفت دين و حركت فردي و اجتماعي باشد.
    مانع اول، دروني است؛ دين حقيقتي مجرد و روحاني است (نه مادي و جرماني)، لذا تا ديدهٴ مجرّدبين حاصل نشود و با سلاح تجرّد و عقل و قلب سليم به او نگريسته نشود، حجاب طبيعت و غبار ماديّت فرصت شهود محض و نگاه خالص به آن را نمي‏دهد. تنها هجرت از رجز طبيعت و مهاجرت از رجس ماديت است كه امكان حضور در خدمت دين را مي‏دهد تا آن‏گونه كه هست شناخته شود. آنان كه مي‏خواهند از روزنهٴ حس و تجربه يا از پنجرهٴ محدود طبيعت، به حقيقت ماوراي طبيعت دين دست يابند، مقدورشان نيست، لذا هميشه آن را در هاله‏اي از ابهام و تيرگي ديده، بر همين مبنا قضاوت مي‏كنند؛ گاهي به ناتمامي و نارسايي دين فتوا ميدهند و سعي در بركناري اين حقيقت ناقص و غيرضروري دارند و گاهي به قدسي بودن و استحالهٴ نزول آن حكم كرده و او را محترم و با حرمت‏تر از آن مي‏دانند كه به عالم طبيعت تنزّل كند.
    در روزگار ما اين جريان فكري و اين منظر تنگ و تاريك بر شرق و غرب طبيعت سايه افكنده و فضاي غالب فكري و ذهني جوامع، خصوصاً اجتماعات غربي را به خود مشغول داشته است؛ گرچه سايه‏هاي آن، ذهن عده‏اي از روشن‏فكران جامعهٴ ما را نيز آلوده و تيره كرده است.
    مانع دوم، بيروني است؛ آنان‏كه به قدرت و توان‏مندي دين پي برده و متوجّه شدند كه دين ماهيّتي قدرت‏مند و با صلابت دارد يعني هم در متن دين، همه فتنه‏گري‏ها تعريف شده و هم بر مبارزهٴ با فتنه‏گران به صورت صريح و قطعي تأكيد شده است و از طرفي خود نيز به دنبال تأمين آرزوها و خواسته‏هاي كاذب نفساني در پي استعمار جهان و استثمار عالميان هستند، به اتكاي قدرت نظامي، سياسي، صنعتي و الكترونيكي خود، ارادهٴ اجحاف و سلطهٴ بر جوامع را دارند و مي‏خواهند دين را به هر شكل ممكن از عرصهٴ بشري به كناري زده و انسان را هم از درون و هم از بيرون از سلاح دين سلخ كنند: ﴿لا يزالون يقاتلونكم حتي يردّوكم عن دينكم إن استطاعوا﴾   تا بتوانند با خلع سلاح بشر بر او بتازند و از مغز تا معدن او را در تحت سيطرهٴ خويش درآورند.
    اين‏جاست كه اين دو گروه خواسته يا ناخواسته هدف مشترك پيدا كرده و هر دو، تا براندازي ساختار دين و بركندن ريشه‏هاي دين، دست در دست يك‏ديگر به پيش مي‏روند.
    از اين جايگاه، رسالت دين‏مداران و آنان كه دين را به مثابهٴ آب حيات دانسته و با او زنده و بدون او مرده‏اند، خطيرتر و ضروري‏تر مي‏شود؛ با دستي بايد مانع اوّل را كنار زد تا درون روشن دين، قرباني ظاهر ساخته شدهٴ اذهان و افكار غيرحرفه‏اي و نامحرمانه نشود، و با دستي ديگر، مانع دوم را بركند و با او به مقابله برخاست. اين‏جاست كه سلاح اجتهاد و جهاد به صورت مشترك به سمت دشمن نشانه مي‏رود و مداد علما با دماء شهدا سيلي بنيان‏كن براي رفع هرگونه فتنهٴ علمي و آشوب عملي است.
    كتاب حاضر كه از افكار و آثار «حضرت استاد آية الله جوادي آملي» است، در جهت تبيين و تحليل و روشن كردن چراغ دين و سراج هدايت اسلام است.
    بديهي است كه شبهات و پرسش‏هاي روز نسبت به مقولهٴ دين بسيار متفاوت از گذشته است؛ خصوصاً اين كه همهٴ تجربياتي كه غرب از زمان رنسانس و تجددگرايي تاكنون در مبارزهٴ با دين پيدا كرده، امروز در غالب شبهات ديني بومي شده و در افكار عمومي، خصوصاً جوانان ارزش‏مند و با طهارت جامعهٴ ما راه پيدا كرده است. لذا، از اين منظر، اين كتاب با توجه به وضعيّت فكري و فرهنگي روز، در فصولي هماهنگ و مترتّب، عرضه مي‏شود.
    در فصل اوّل، تعريفي از دين ارايه شده و تمايز بين دين حق و دين باطل و وحدت دين حق و تعدد دين باطل بيان مي‏شود. در فصل دوم به منشأ و مبدأ دين پرداخته شده كه دين مبدئي الهي و ربوبي دارد و راه‏هاي اثبات و ضرورت دين نيز از عقل و نقل يادآوري مي‏شود. در فصل سوم، پيرامون گوهر و صدف دين گفت و گو و روشن شده است كه گوهر همهٴ اديان حقيقي، واحد است. در فصل چهارم، ويژگي بارز زبان دين توضيح داده شده كه دين با چه زباني سخن مي‏گويد و مخاطبان خود را چگونه هدايت مي‏كند. در فصل پنجم، پيرامون مسأله عمدهٴ عقل و دين، و تعامل اين دو، و نيز تفكرات و توهّماتي كه راجع به جدايي يا بيگانه بودن اين دو نسبت به هم‏ديگر است گفت‏وگو مي‏كند و در فصل ششم كه آخرين فصل كتاب است كثرت‏گرايي ديني و نظراتي كه پيرامون اين توهّم وجود دارد، ارزيابي مي‏شود.
    اين مجموعهٴ نفيس با تلاش جدّي و مستمرّ استاد محترم، جناب «حجة الاسلام آقاي مصطفي‏پور» كه در اين رشته نيز آگاهي و شناخت كافي دارند، تهيه شده و نشر اسراء بر خود لازم مي‏داند كه از اين برادر محقق و گران‏مايه تقدير كند. همچنين از جناب «حجة الاسلام، آقاي سعيد بندعلي»، به جهت ويرايش اين اثر تشكر مي‏شود.