در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



شايد روشن‎ترين وجه را حضرت استاد علامه طباطبايي در الميزان[2] بيان كرده باشند. بر اساس گفته ايشان، سياق آيات سوره «نساء» تأكيد بر احترام گذاشتن به مال ايتام است.

شايد روشن‎ترين وجه را حضرت استاد علامه طباطبايي در الميزان[2] بيان كرده باشند. بر اساس گفته ايشان، سياق آيات سوره «نساء» تأكيد بر احترام گذاشتن به مال ايتام است.

در صدر آيه قبل فرمود[3]: مال يتيمان را به آنان بدهيد و مال خبيث خود را با مال حلال طيّب آنها مخلوط نكنيد و اموال آنها را همراه اموال خود نخوريد كه اين گناه بزرگي است، سپس بعد از چند آيه مي‎فرمايد[4]: اموال يتيم را به عنوان بهترين امين حفظ كنيد و وقتي آنان از نظر سنّ بالغ شدند، و به مرحله رشد اقتصادي رسيده و توانستند خود از مالشان محافظت كنند، اموالشان را به آنان تحويل دهيد؛ آنگاه از خطرناك بودن خوردن مال يتيم پرده برداشته و مي‎فرمايد[5]: آنان كه مال يتيم را به ستم مي‎خورند، در شكمشان آتش مي‎خورند؛ نه اينكه بعدها در جهنم آتش مي‎خورند؛ بلكه اكنون اين مال حرام آتش مي‎شود؛ هرچند شخص ستمكار خود متوجه آن نباشد؛ البته اين به معناي نفي عذاب اخروي نيست. آنگاه فرمود: همه انسان‎ها مي‎ميرند؛ اگر مي‎خواهيد با فرزندان شما پس از مرگتان خوش رفتاري شود، با ايتام ديگران چنين كنيد.

آن‎گاه به آيه محل بحث مي‎رسد. نخست بايد دانست كه اين آيه، در مدينه نازل شده است و در آنجا پس از تشكيل حكومت اسلامي، جنگ‎هايي با مشركان پيش آمد كه مردها با شركت در جنگ‎ها شهيد مي‎شدند و زنان و فرزندانشان مي‎ماندند. در اين ميان، عده‎اي براي خوردن اموال ايتام، با آن زنان بيوه ازدواج مي‎كردند تا از اين طريق، اموال يتيمان را بخورند و پس از خوردن مال ايتام، مادرانشان را طلاق مي‎دادند. اين سنّت سَيّيء جاهلي بود كه با نزول آيه محل بحث خاتمه يافت. بر اين اساس فرمود: ﴿و اِن خِفتُم اَلاّ تُقسِطوا فِي اليَتمي فَانكِحوا ما طابَ لَكُم مِنَ النِّساءِ مَثني و ثُلاثَ ورُباعَ فَاِن خِفتُم اَلاَّ تَعدِلوا﴾[6]؛ اگر در خود امانتداري را نمي‎بينيد كه اگر با بيوه‎ها ازدواج كنيد، به خوردن مال يتيم آلوده خواهيد شد، با چنين زناني ازدواج نكنيد و زن‎هاي ديگري بگيريد؛ حالا دو يا سه يا چهار زن و اگر مي‎ترسيد كه با ازدواج با بيش از يك زن قادر به انجام عدالت نباشيد، تنها به ازدواج با يك زن اكتفا كنيد.

بنابراين، با توجه به شيوه برخورد مردم با ايتام و مادرانشان در دوران جاهليت، مناسبت ميان صدر و ذيل آيه (شرط و جزا) روشن مي‎شود.

[1] ـ سوره نساء، آيه 3.

[2] ـ الميزان، ج4، ص167 ـ 166.

[3] ـ ﴿وءاتوا اليَتمي اَمولَهُم ولا تَتَبَدَّلوا الخَبيثَ بِالطَّيِّبِ و لا تَأكُلوا اَمولَهُم اِلي اَمولِكُم اِنَّهُ كانَ حوبًا كَبيرا﴾ (سوره نساء، آيه 2).

[4] ـ ﴿و ابتَلوا اليَتمي حَتّي اِذا بَلَغوا النِّكاحَ فَاِن ءانَستُم مِنهُم رُشدًا فَادفَعوا اِلَيهِم اَمولَهُم و لا تَأكُلوها اِسرافًا و بِدارًا اَن يَكبَروا و مَن كانَ غَنِيا فَليَستَعفِف و مَن كانَ فَقِيرًا فَليَأكُل بِالمَعروفِ فَاِذا دَفَعتُم اِلَيهِم اَمولَهُم فَاَشهِدوا عَلَيهِم و كَفي بِاللهِ حَسيبا﴾ (سوره نساء، آيه 6).

[5] ـ ﴿اِنَّ الَّذينَ يَأكُلونَ اَمولَ اليَتمي ظُلمًا اِنَّما يَأكُلونَ في بُطونِهِم نارًا و سَيَصلَونَ سَعيرا﴾ (سوره نساء، آيه 10).

[6] ـ سوره نساء، آيه 3.