در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
ـــ ـــ



حيات طولاني امام زمان (عج) بر خلاف عادت است، اما بر خلاف علّيّت نیست؛ يعني به طور عادي كسي نمي تواند، هزار يا ده هزار سال زندگي كند؛ اما به صورت غير عادي (خرق عادت) اين كار ممكن است.

حيات حضرت ولي عصر (عليه ‌السلام) از نظر علمي چگونه توجيه مي شود؟
برای پاسخ به این پرسش باید چند نکته را از نظر گذراند؛
يكم. حيات طولاني امام زمان (عج) بر خلاف عادت است، اما بر خلاف علّيّت نیست؛ يعني به طور عادي كسي نمي تواند، هزار يا ده هزار سال زندگي كند؛ اما به صورت غير عادي (خرق عادت) اين كار ممكن است.
دوم. اگر بدانيم انسان چيست و چه كسي بدن او را اداره مي كند، اصلاً اين پرسش براي ما مطرح نمي شود؛ براي مثال براي عرفا و حكماي بزرگ، اصلاً چنين پرسشهايي مطرح نمي شود.
بنده زماني به دندانپزشك محترمي مراجعه كردم. او مي گفت دندان هاي بعضي صد سال سالم مي ماند و نمي پوسد؛ ولي اگر فولاد صد سال شب و روز كار كند، فرسوده مي شود. چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، ديگر چيزي جايگزين آن نمي شود؛ امّا دندان انسان هر روز عوض مي شود و هر روز سلول هاي جديدي جاي سلول هاي مرده و قديمي را مي گيرد.
با اين توضيح، همه ذرات بدن در حركت و تعويض است و روح آدمي همه حركات اين ذرات را تحت كنترل دارد. حال اگر روح انسان كاملي، بر خلاف عادت (نظم عادي)، بهترين سلول ها را جايگزين كند و دقيق ترين كنترل ها را روي قسمت هاي مختلف بدن داشته باشد، يك انسان كامل مي تواند، ميليون ها سال زنده بماند (اين مطلبي است كه در علم پزشكي امروز به اثبات رسيده است). مُلاي رومي طي مثالي مي گويد: اگر شما روز يا شبي در كنار نهر رواني كه آب آن به آرامي در حركت است، بنشينيد و تصوير خورشيد يا ماه را در آن ببينيد، متوجه مي شويد كه صدها عكس مي آيد و مي رود و شما همچنان خيال مي كنيد كه ساعتها با عكس نخست رو به رو بوده ايد، در حالي كه آينه ها و عكس هاي متعدد، هر لحظه مي آمدند و مي رفتند.
آب مبدَل شد در اين جو چند بار ٭٭٭٭ عكس ماه و عكس اختر برقرار[1]
اين بزرگوار در جاي ديگر مي گويد:
اي برادر تو همان انديشه اي ٭٭٭٭ ما بقي تو استخوان و ريشه اي[2]
بنابراين، اگر كسي روح و سلطه آن بر بدن خود را بشناسد، و سَيَلان، حركات و تعويض ذرات بدن را تحت كنترل روح بداند و نيز كمي با حكمت و عرفان آشنا شود، اين اشكال كه چگونه يك انسان مي تواند يك يا دو ميليون سال يا بيشتر بماند، براي او مطرح نمي شود. اگر پيوند روح با خالق جهان هستي به اندازه اي بود كه قدرت خاصي ما فوق قدرت افراد عادي يافت، مي تواند همان طور كه بدن خود را مي گرداند، خارج از بدن خود را هم اداره كند، زيرا خارج از روح او هم حكم بدن او را دارد.
وجود مبارك اميرمؤمنان (سلام اللّه عليه) در خطبه قاصعه نهج البلاغه مي فرمايد: من در حضور پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله و سلم) بودم كه مشركان حجاز به او گفتند، اگر تو پيامبري معجزه اي (حسّي) بياور تا تو را بپذيريم. آنگاه گفتند: دستور بده نيمي از درختي كه روبروي تو است، از نيمه ديگر جدا شود و به حضور تو بيايد. حضرت فرمود: اگر اين كار را انجام بدهم، ايمان مي آوريد؟ گفتند: بلي. حضرت علي (عليه ‌السلام) در ادامه مي فرمايد: من ديدم كه اين درخت دو نيم شد و نيمي از آن در جاي خود ايستاد و نيم ديگر حركت كرد و جلو آمد، به طوري كه شاخه هاي آن روي دوش ما قرار گرفت. مشركان گفتند: دستور بده نيمه ديگر آن هم از جاي خود حركت كند و نزد تو بيايد. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) اين كار را هم انجام دادند. بعد گفتند: دستور بده دو نيمه درخت به هم متصل شود و در جاي اول قرار گيرد؛ با اين همه، مشركين باز هم ايمان نياوردند.[3]
همه كرامات محال عادي هستند نه محال عقلي زيرا محال عقلي اعجاز بردار نيست؛ به هر حال، حيات حضرت ولي عصر (عج) محال عادي است؛ نه محال عقلي.


[1]  . مثنوي معنوي، دفتر ششم، بيت 3178.
[2]  . همان، دفتر دوم، بيت 277.
[3]  ـ ر.ك: نهج البلاغه، خطبه 192 (قاصعه).