دیگر اخبار | بایگانی
دیدار اعضای هیئت تحریریه نشریه اخلاق وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه علمی اعضای هیئت تحریریه «نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع بررسی پرسش های مطرح شده حول محور مقاله «فلسفه اخلاق از دیدگاه استاد جوادی آملی» که در چهاردهمین شماره این نشریه،...
تازه های نشر؛
جلد 48 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 48 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 49 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 49 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.
طرح ملی «درجات» با محوریت آثار آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طرح ملی «درجات» با محوریت آثار گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
«مرجع»، استنباط شخصی ندارد و یک منبع وحیانی مبدأ فتاوای اوست
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در پاسخ به اینکه آیا آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مصلحت سنجی حکم مرجع متوجه مرجع نیست؟ گفت: مرجع به تنها منبعی که از جایگاه آن منبع بایستی این احکام را استنباط کند، رجوع و تمسک...
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر علوم؛
باید در دانشگاه ها، دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که امروز به شهر مقدس قم سفر کرده است، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد
منتشر شد؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کتاب ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به قلم حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد.
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



كى از حقايق آن‌سويى كه به رنگ طبيعت درآمده و جلوه زمينى گرفته، گرچه باطن و جان آن همچنان آسمانى و سپهرى است، حقيقت والاى معجزه است.

    آن‌گاه كه بام فلک شكست و سقف طبيعت شكاف برگرفت و باب ورود به عالم ماوراء به‌سوى انسان گشوده گشت، حقايقى نمايان شد كه هر يک به تنهايى منظومه‌اى بهت‌آور و كهكشانى شگفت‌انگيز است. جنس آن حقايق و گوهر آن معانى هرگز با هيچ‌يک از واحدهاى شاخص‌گزارى برابر ماهيات زمينى متره و سنجيده نمى‌‌شود. نه از جنس عناصر زمينى است و نه از نوع جلوه‌هاى زمانى، بلكه بايستى آنها را به‌گونه‌اى ديگر ديد و با ابزارى ديگر شناخت.

    البته روشن است، انسان تا به عالم عقل پا ننهد و از مرغزار طبيعت جدا نشود، امكان شناخت و فرصت معرفت موجودات آن‌سويى را نخواهد يافت.

    يكى از حقايق آن‌سويى كه به رنگ طبيعت درآمده و جلوه زمينى گرفته، گرچه باطن و جان آن همچنان آسمانى و سپهرى است، حقيقت والاى معجزه است.

    معجزه گرچه روحاً ماورايى است؛ ليكن زمينى گشته تا دست حس و خيال و وهم را به دست عقل رساند و از حجاب شدن به درآورد تا امكان دستيابى بشر به عالم معنا فراهم گردد. معجزه كه ظهور قدرت بلامنازع الهى به دست حضرات انبيا و سفراى مرسلين است، هيچ محدوديتى و ممنوعيّتى را برنمى‌‌تابد. اين قدرت مطلق حضرت الهى و قوّت مرسل حضرت سبحانى است كه در هر عصرى به هر رنگى و در هر مصرى به هر جلوه‌اى درآمده، تا با قدرت تسخيركننده و نيروى خيره‌كننده خويش طرحى نو دراندازد و انسان‌ها را متوجه جهانى ديگر نمايد.

    معجزه كه ويژگى بارز آن به عجز درآوردن همهٔ قدرت‌ها و ناتوان ساختن همه قوت‌هاست، در هر عصرى مطابق با آخرين دستاوردهاى بشرى ظهور مى‌‌نمايد. آن‌گاه كه بشر در هر نوع دانش و يا در هرگونه فناورى به مرتبه‌اى از قبولى رسيد و پنداشت كه ديگر برتر از آن فرضى ندارد، به ميدان مى‌‌آيد و بساط آدمى را بر هم زده و با ظهور پر ابهّت خويش همه را به خضوع و سجود وادار مى‌كند: ﴿و اُلقِى السَّحَرَةُ سـٰجِدين﴾.  هيچ‌كس را در برابر معجزه ياراى مقاومت و ايستادگى نيست، زيرا دستى غيبى است كه از آستين شهودى به درآمده تا تحوّل ايجاد نمايد و تغيير پديد آورد، البته چون اراده الهى بر حركت طبيعى و تغيير اختيارى انسان است: ﴿اِنَّ اللهَ لا يُغَيِّر‌ُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِاَنفُسِهِم﴾  جز به ضرورت ظهور نمى‌‌نمايد و جز در موارد حاجت آشكار نمى‌‌گردد.

    گرچه يكى از جهات حكمت‌آميز بلكه مهم‌ترين جنبه اعجاز، شاهد صادق ربوبى و آيت باهر الهى بر صدق مدّعاى نبىّ و حقانيّت ادّعاى رسول است؛ ليكن توجّه به روح و باطن آن كه قدرت ماورايى حق و تصرّف ولايى حضرت الهى است و كيفيّت تسخير عالم و ظهور آن در همه صحنه‌هاى وجود، نشانگر عظمت و شكوه اين جلال جمال برانداز و جمال ريشه‌كن كننده جلال است، گاهى در طوفان نوح ظاهر مى‌شود و دريا را به دريا مى‌آميزد و مهر آب را از قهر تنوّر بيرون مى‌كشد: ﴿و فارَ التَّنّور﴾  گاهى به صورت اژدهاى فرعون‌افكن درمى‌آيد و قدرت شيطانى و بساط فرعونى را به دريا مى‌ريزد و بدن نحس او را از بين امواج پرتلاطم دريا به بيرون مى‌افكند، تا آيت عبرتى براى همه صاحبان قدرت و ارباب مكنت باشد: ﴿... و لِنَجعَلَهُ ءايَةً لِلنّاسِ﴾  گاهى به دستان خليل خويش، نمايشى از معاد مى‌سازد و قدرت قاهر خويش را با به پرواز درآوردن ذرّات رضّاضى شده پرندگان آشكار مى‌سازد: ﴿ثُمَّ ادعُهُنَّ يَأتينَكَ سَعياً﴾  و گاهى نيز با دميدن روحش، مريم عذراء را مادر مسيح مى‌سازد و آن هر دو را كلمه خويش معرّفى مى‌نمايد: ﴿قالَ كَذ‌ٰلك قالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَى هَيِّنٌ و لِنَجعَلَهُ ءايَةً لِلنّاسِ و رَحمَةً مِنّا و كانَ اَمرًا مَقضيّا﴾.

    البته واكاوى اين حقيقت، نياز به مباحث فراوانى داشته و دارد كه در اين اثر گرانسنگ پيش رو، براساس تحقيقات و مطالعات عميق قرآنى، فلسفى و عرفانى حضرت آية الله جوادى آملى(دام‌ظله) اين مجموعه گردآورى و به شكل بسيار شايسته‌اى فصل‌بندى و تنظيم گشته است. به منظور آشنايى مطالعه‌كنندگان اين جلوه آميخته از غيب و شهود (اعجاز الهى)، اين كتاب به پنج بخش كلّى تقسيم شده كه در بخش نخست به كليّات اين بحث از امكان ذاتى و هماهنگى آن با نظام علّى و سازگارى آن با توحيد افعالى و نظاير آن مى‌پردازد.

    در بخش دوم با عنوان اعجاز دليل نبوّت، از منظرهاى مختلف به اين بحث پرداخته و دليل گرايش تودهٔ انسان‌ها به معجزات الهى را يادآور گشته و عوامل بهره‌مندى و يا موانع استفاده از معجزه را متذكر مى‌شود.

    در بخش سوم به اقسام اعجاز توجه داده و انواع آن را شماره مى‌نمايد و در بخش چهارم به نمونه‌هاى برتر اعجاز انبيا اشاره كرده و به درخواست‌هاى نامعقول مشركان نسبت به مصاديق خاص و پاسخ آن‌ها نظر دارد و در نهايت در بخش پنجم به صورت خاص به معجزه خالده و اعجاز جاودان قرآنى مى‌پردازد و ويژگى‌هاى غالب اين معجزه ماندگار و اثر ابدى‌اش را بيان مى‌دارد و پاسخ شبهاتى مطرح در اين باب را يک به يک ارائه مى‌نمايد.

    در پايان از همه محقّقان و فضلاى پژوهشكده مطالعات اسلامى و فرهنگ عمومى پژوهشگاه علوم وحيانى معارج كه در فرايند تنظيم اين اثر از ابتدا تا انتها حضور عالمانه يافته؛ به ويژه حجج اسلام آقايان عباس فتحيّه، جعفر آريانى، محمدرضا مصطفى‌پور، محمدحسن امجدى و غلامحسين جوادپور و نيز از آقاىان مجتبى شاه‌قلى (صفحه‌آرا) و سيد محمدتقى حسينى (نمونه‌خوان) صميمانه تقدير و سپاس مى‌گردد.