دیگر اخبار | بایگانی
پنجمین شماره نشریه علمی «علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره پنجم «دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده انتشارشد.
دانش و پژوهش دینی
اشتياق به حيات دائم و نيز سلامت مستمر، در نهان همگان نهادينه شده است؛ نه كسي فاقد آن است و نه كسي را مي توان بر آن ملامت كرد، زيرا مطلب فطري فراگير است و از آسيبِ قدح مصون.
کوثر معرفت در کلام اسوه عصمت
براي بندگان مخلص و پاکي هم چون فاطمه (س) مقاماتي است كه ديگران را به آن راهي نيست؛ به گونه اي که از گزند وسوسه اهرمن و فريب شيطان مصون اند: ﴿لاُزَيِّنَنَّ لَهُم فِى الاَرضِ و لاُغوِيَنَّهُم اَجمَعين* اِلّا عِبادَكَ مِنهُمُ المُخلَصين﴾ و از حضور در...
فقه جعفري سازنده تمدن شیعی
تبيينِ منزلت والاي مظاهر اسماي حسناي الهي كه حضرت امام صادق (عليه‌السلام)، از بارزترين مصاديق آن است، ميسور اَحَدي در گستره زمان و پهنه زمين و به هيچ زباني نبوده و نيست.
گزارش تفصیلی؛
گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش روز چهارشنبه 17 بهمن‌ماه 1397 در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
شماره 29 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، شماره بیست و نهم «دو فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
«عقلانیت وحیانی»، منهج و روش معرفتی آیت الله العظمی جوادی آملی
نشست علمی «تبیین ویژگی های منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی» با حضور جمعی از اندیشمندان و اساتید دانشگاه های کشور تونس و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
تازه های نشر؛
جلد 47 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 47 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
پنجمین نشست هم‌اندیشی علم دینی با موضوع «روش شناسی علم دینی و دلالت های آن در علوم انسانی»
پنجمین نشست هم‌اندیشی علم دینی با حضور استاد حجت الاسلام حمید پارسانیا (زید عزه) و با موضوع «روش شناسی علم دینی و دلالت های آن در علوم انسانی» در روز پنج شنبه، 4 بهمن ماه 1397 در سالن همایش های غدیر شهر قم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی:
متن سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در آیین رونمایی از کتاب تحریر الاصول
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، روز پنجشنبه 6 دی ماه 1397 در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
ـــ ـــ

به گزارش خبر گزاری شفقنا


حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را صوم خوردن و آشامیدن، صوم خواص را صوم نفس و صوم اخص را صوم عقل می دانند....

    شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه): حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی گفت: از منظر دین، علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود و به عمل ننشیند جهل است ، بنابراین باید به دنبال علمی بود که این ویژگی ها را در خود داشته باشد و نتیجه آن پرورش یک انسان صالح باشد.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو اسلامی هامبورگ به همراه تعدادی از اعضای این انستیتو با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن بازدید از بخش های مختلف بنیاد اسراء با  حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء دیدار و گفتگو کردند.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را صوم خوردن و آشامیدن، صوم خواص را صوم نفس و صوم اخص را صوم عقل می دانند.

    او ادامه داد: در مدرسه فکری آیت الله جوادی آملی به هر سه سطح از اسلام توجه می شود اما به جهت اینکه در مراکز دیگر سطح عمومی قابلیت پرداختن دارد، مدرسه آیت الله جوادی آملی بیشتر به جهت خاص و اخص دانش اسلامی توجه دارد.

    رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اذعان داشت: یکی از جهاتی که در آن می توان به این سه سطح توجه کرد تبیین واژگان اسلامی است؛ واژه هایی مانند علم، عقل و کرامت که واژه های اصیل معرفت اسلامی هستند در این فضا ، معنای ویژه ای را در بر دارند.

    او در ادامه به موضوع علم از ساحت دین پرداخت و بیان داشت: علم به ظاهر معنای روشنی دارد و معنای آن یعنی کشف حقایق، این برای همه انسانها قابل فهم است اما حقیقت علم چیست و چگونه می توان آن را تحصیل کرد، نیاز به دقت و توجه دارد. علم در جهان غرب عمدتا بر اساس حس و تجربه حاصل می شود اما در مدرسه فکری آیت الله جوادی آملی این تعریف از علم یک تعریف نازل از علم است.

    جوادی آملی اظهار داشت: در تفکر مادی صرف فلسفه و دین را از چارچوب علم بیرون می دانند و این بزرگترین اجحاف به جامعه بشری است چرا که فلسفه و دین، علم را به بشر معرفی کرد؛ مبنای پیدایش علم ، گاهی حس و تجربی است مانند علوم تجربی و گاهی مبنای حصول علم، عقل ناب و محضی است که از شبهات و اشکالات منزه است که اصطلاحا از آن به عقل محض یاد می شود.

    او با اشاره به کلامی از حضرت امیر علیه السلام تاکید داشت: دین ضمن تایید شناخت حسی، آن را برای بشر کافی نمی داند؛ زیرا حقایقی در جهان وجود دارد که عقل و حس به آن راهی ندارد، حضرت امیر(ع) در این خصوص می فرماید آن که فقط دنیا و جهان محسوس را می بیند نابیناست در حقیقت نابینا آن کسی است که امور معقول و مشهود را مشاهده نکند.

    رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره بر توجه منظومه فکری آیت الله جوادی آملی بر امور معقول و مشهود خاطرنشان کرد: معرفتی که در مدرسه آیت الله جوادی آملی دنبال می شود شامل همه معلوماتی است که در جهان معقول و مشهود مطرح است.

    او ابراز داشت: برای نجات علم از تفکر محض مادی باید انقلابی صورت بگیرد که معقول و مشهود به سرزمین علم بازگردند و رهبری آن را به عهده بگیرند.

    جوادی آملی در پایان دیدگاه دین در خصوص علم را بیان داشت و گفت: از منظر دین، علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود و به عمل ننشیند جهل است ، بنابراین باید به دنبال علمی بود که این ویژگی ها را در خود داشته باشد و نتیجه آن پرورش یک انسان صالح باشد.