دیگر اخبار | بایگانی
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ‌جوادی آملی:
بزرگی و عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست/صدرالمتألهین هیچ محدوده ای برای علم قائل نشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا مراسم بزرگداشتی از سوی مجمع عالی حکمت شعبه شیراز در این شهر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی...
گزارش تصویری؛ آئین بزرگداشت ملاصدرا در شیراز برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، آئین بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه، حکیم صدر المتالهین، فیلسوف شهیر قرن دهم هجری قمری، با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان، در زادگاهش شهر شیراز ...
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در پی امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و پژوهشی بين «بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی» و «بنياد بین المللی علوم وحیانی اسراء»، ارتباط اینترنتی کتابخانه پژوهشگاه معارج وابسته به بنیاد اسراء و کتابخانه آستان قدس...
تجلیل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم، پیش از شروع درس خارج فقه معظم له در مسجد اعظم قم، از مقام علمی استاد خود تجلیل به عمل آوردند.
به زودی منتشر می شود؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد نخست از مجموعه ارزشمند و گرانسنگ «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج البلاغه» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام عزه) آماده چاپ و به زودی منتشر خواهد شد.
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
ـــ ـــ



جلد چهل و پنجم از تفسیر گران‎سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.

جلد چهل و پنجم از تفسیر گرانسنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.

این جلد، تفسیر آیات 36 – 99 سوره «حجر» و پیش گفتار و آیات نخستین (1 – 29) از سوره «نحل» را در بر گرفته است.

در آغاز جلد، ادامه داستان حضرت آدم (ع) و ابلیس را بیان می کند که ابلیس از خدا تا روز قیامت مهلت خواست؛ ولی خدا به او تا وقت معلومی مهلت داد؛ آن گاه شیطان قسم یاد کرد که جز بندگان مخلَص، دیگران را با وسوسه های خود اغوا می کند؛ اما خدا راه راست را به بندگان نشان داده و ابلیس هم هیچ گونه سلطه ای بر بندگان ندارد، مگر کسانی که با اختیار خود از او پیروی کنند که دوزخ وعده گاه آن هاست، دوزخی که هفت در دارد و برای هر دری گروهی از دوزخیان انتخاب شده اند.

متقیان در بهشت ها و چشمه های بهشتی با سلامت و امنیت وارد می شوند. خدا هر گونه کینه ای را از دل های آنان برداشته و همچون برادر در روی تخت های بهشتی زندگی می کنند، به گونه ای که هیچ گونه درد و رنجی ندارند و در آنجا ماندگارند؛ البته به پیامبرش می فرماید به بندگانم خبر بده که من پروردگاری غفور و رحیم هستم؛ ولی عذاب من نیز عذابی دردناک است.

در ادامه، داستان مهمانان حضرت ابراهیم (ع) (فرشتگان الهی) را بیان می دارد که بر آن حضرت وارد شدند و او را به فرزند دار شدن بشارت دادند؛ اما مأموریت اصلی آنان نابودی قوم لوط است که گرفتار عمل بسیار زشت لواط بودند؛ آن گاه کیفیت نجات آل لوط و استثنای همسرش و دلسوزی ها و نصیحت های آن حضرت به قومش را نیز بیان می دارد؛ آنان سرانجام به عذاب بارش سنگ از آسمان گرفتار شدند، تا آیینۀ عبرت همگان باشد، چنان که به ستمگری اصحاب ایکه (قوم حضرت شعیب) و انتقام الهی از آن ها نیز اشاره دارد و در ادامه به داستان اصحاب «حجر» و تکذیبشان نسبت به انبیای الهی (ع) و کیفرشان نیز اشاره می فرماید.

در پایان سوره دوباره به توحید خالقی و اهمیت قران کریم پرداخته و از سوره حمد به «سبع مثانی» یاد می‌کند و پیامبرش را از چشم دوختن به دنیا نهی کرده و به خفض جناح در برابر مؤمنان دستور می‌دهد و کیفر کسانی که قرآن را عضه عضه کردند بیان می‌دارد و به پیامبرش دلداری می‌دهد که از استهزای مشرکان دلگیر نشود، بلکه تا پایان عمر به عبادت خدا بپردازد.

در قسمت دوم این جلد ضمن بیان شناسنامه سوره «نحل» به تفسیر آیات 1 – 29 می‌پردازد و مطالب مهمی ‌همچون آمدن عذاب الهی و نهی کافران از استعجال ظاهری، نزول فرشتگان به همراه روح به امر الهی و دو مأموریت مهم پیامبر در انذار بندگان به توحید و تقوا را بازگو میفرماید؛ آن گاه با بیان نعمت های الهی هم توحید ربوبی را ثابت می کند و هم بندگانش را به تقوا سفارش می‌کند؛ نعمت هایی همچون آفرینش انسان، حیوانات و فواید آن ها، نزول باران و رویش گیاهان و درختان با انواع میوه ها، تسخیر شب و روز و آسمان ها و تسخیر دریا و فواید آن در خوراک، پوشاک و کشتی رانی، آفرینش کوه ها و چشمه ها. آن گاه با یادآوری این نعمت  ها مشرکان مکه را با برهان به توحید خالقی متذکر می سازد، تا در پرتو آن توحید ربوبی و الوهی را ثابت کند.

در پایان جلد، مشکل اساسی آن ها را ایمان نیاوردن به آخرت می شمارد و به سران شرک هشدار می دهد که شما نه تنها بار گمراهی خود، بلکه بار گناه اضلال دیگران را باید به دوش بکشید و بدانید در هنگام مرگ باید پاسخ فرشتگان الهی را بدهید و خودتان را برای خلود در دوزخ آماده سازید که جایگاه بسیار بدی است.