دیگر اخبار | بایگانی
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
جدیدترین اثر آیت الله العظمی جوادی آملی؛
جلد دوم کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد دوم کتاب ارزشمند« سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی که دربردارنده شرح و تحریر خطبه های 16 تا 32 نهج البلاغه می باشد، در 582 صفحه به زیور طبع آراسته گردیده است.
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
همزمان با هفته پژوهش برگزار می گردد؛
رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی» تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی بیان داشت:
رسالت های مهم تفسیر تسنیم: «حفظ و صیانت از وحی» و پاسداری از آن/ «احیاء عقل» بر اساس آیات قرآن/ مواجهه علمی با قرآن/ تبیین نسبت بین قرآن با عترت و روایات
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم حیانی، با حضور در نخستین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» که امروز 14 آذر ماه در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر...
دیدار اعضای هیئت تحریریه نشریه اخلاق وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه علمی اعضای هیئت تحریریه «نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع بررسی پرسش های مطرح شده حول محور مقاله «فلسفه اخلاق از دیدگاه استاد جوادی آملی» که در چهاردهمین شماره این نشریه،...
تازه های نشر؛
جلد 48 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 48 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 49 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 49 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.
طرح ملی «درجات» با محوریت آثار آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طرح ملی «درجات» با محوریت آثار گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد.
ـــ ـــ



شجره طوباي معرفت آنگاه كه به ثمر نشيند و شاخ و برگ گسترده خود را در ژرفاي هستي انساني راسخ كند، نهال وجود آدمي جوانه زده شكوفا مي‏شود و نخل باسق مي‏گردد، آن زمان ميوه شيرين كمالات و فضايل را به بار مي‏نشاند

    شجره طوباي معرفت آنگاه كه به ثمر نشيند و شاخ و برگ گسترده خود را در ژرفاي هستي انساني راسخ كند، نهال وجود آدمي جوانه زده شكوفا مي‏شود و نخل باسق مي‏گردد، آن زمان ميوه شيرين كمالات و فضايل را به بار مي‏نشاند.

    علم كه گوهر بي‏تا و درّ يكتاست زماني نويد حيات و اميد نجات را صلا مي‏زند كه در علم بودنش ترديدي و در نمايش حقّش تردّدي نباشد، اگر چه علم مايه روشني هر كوي و فروغ هر برزني است ليكن قبل از هر چيز بايد به علميّت علم پرداخت و به باطن دانش انديشيد تا ظلمت را نور ندانيم و تاريكي را روشنايي نخوانيم.

    شماري از انسان‏ها با اعتماد به نورانيت علم و با ايمان به صداقت دانش در ميدان معرفتي جهان، توسن انديشه را تاختند، از باغ هستي آلاله‏هاي خوش معارف بشري و الهي را نيز چيدند. شمار ديگري از انديشوران به سراغ خورشيد علم رفته و از حرارت و نور آن نهراسيدند تا علم را باور كرده و به دانش ايمان آورند، به فروغ غرّه نشده به هور چشم دوختند تا اوّل علم را بيابند و خورشيد را باور كنند آنگاه خود شمس شوند، به هر ذره‏اي بتابند و درون ذره را آفتابي كنند.

    امّا خورشيدبازان همانند درياستيزان يا غريق‏اند، يا غوّاص، عدّه‏اي به سراغ  علم رفتند جهل يافتند و به دنبال نور تاختند ظلمت فراهم ديدند. آنان كه برق لامع علم، چشمان خائفشان را بي‏فروغ و اذهان بليدشان را بي‏طلوع كرد، يا در وَحل ترديد ماندند و يا از مرداب انكار سربر آوردند چنين گروهي به جاي گرم شدن به نور علم، به نار جهل سوختند.

    گونه‏اي ديگر از بلندهمّتان عرصه دانش، خورشيد سواراني شدند كه با كاوش لايه‏هاي دروني خورشيد پرده‏هاي ابهام را از دل زدودند و از وادي ظلماني سفسطه و انكار رهايي يافته و گرداب‏هاي ترديد و شكاكيّت را درنورديدند و شاهد علم را به آغوش كشيده و خورشيد را باور كرده و بدان ايمان، جان خود تافتند.

    از نظرها دور نيست آثار وجودي شمس علم، و از نگاه‏ها پنهان نيست خطرات تاريكي جهل، تنها آنان كه به علم رسيدند مي‏توانند همه چيز را حقيقتاً باور كنند و كساني كه خطر مي‏كنند و خطور مي‏نمايند و بدون علم باوري به حقايق و پديده‏ها ايمان مي‏آورند كركس سقوط و شاهين هبوط آنان را تهديد كرده و دور نيست پنجه‏هاي تيز ضلالت و چنگال‏هاي نافذ جهالت آنها را بربايد يا در مكان سحيق خُرد كند.

    امّا راه معرفت بس طولاني و كاوش علم بسيار دشوار است. امكان و حيطه معرفت آدمي به جهان پيرامون و عالم درون همواره به عنوان بحثي مهم و طرحي وسيع بخش عمده‏اي از صفحه جان و عرصه نفس را به خود مشغول و عامل قيام و اقدام به اين دل‏نگراني شده است. از آنجا كه دانسته‏هاي ما تا حد زيادي مرهون توانسته‏هاي معرفتي ماست ضروري است كه توانايي‏هاي معرفتي انسان را ابتدا در حيطه بررسي قرار داده و از طريق سه‏گانه زير به ميزان توان دانش بشري راه يابيم.

    الف) شرايط و اركان اصلي در تحقّق معرفت.

    ب) وضعيت فاعلِ شناسا به لحاظ توانايي‏ها و امكان دريافت معرفت.

    ج) وضعيت امور واقع به جهت قرار گرفتن در فرآيند معرفت.

    شناسايي علم و شناخت معرفت همواره بر دو محور عمده اصرار دارد، يكي تحليل ماهيّت علم و كاوش حقيقت معرفت و ديگري پاسخگويي و ارائه راه حل در برابر شكاكيّت فلسفي.

    آنچه كه بر ناممكن بودن شرايط معرفت و يا لااقل عدم احراز آن پا مي‏فشارد مسألهٴ شكاكيّت است، لذا زماني توفيق رفيق است كه ضمن شناسايي صحيح معرفت، راه وصول و طريق صعود را نمايانده و روشن سازد كه معرفت چگونه و در تحت چه شرايط و با كدام مقوّمات تحقّق مي‏يابد و نيز معلوم كند در مواردي كه معرفت حاصل شده با كدامين شيوه و با چه دليل و روش مي‏توان صدقِ اين موارد را احراز كرد. بدون غفلت از اين نكته كه اگر روش‏ها و اسلوب‏ها در تماميّت و كفايت خود بيّن نباشند بي‏نياز از طريق و دليل روشن نيستند.

    نكات يادشده نگاه علمِ معرفت‏شناسي، به عنوان دانش مستقل است. با حفظ بلكه تحفّظ بر اين منظر، در اين صحيفه نگاهي ديگر و منظري تقريباً متفاوت از آن نگرش به مسأله عميق معرفت‏شناسي افكنده شده و آن چشم‏انداز ويژه‏اي است كه قرآن كريم درباره چنين مسأله‏اي مهم پيش روي بشر نهاده است.

    در اين نگاه، آنچه جدي‏تر و پررنگ‏تر به بازار انديشه راه يافته، نقش مؤثر و اصيل معلّم علم و آموزنده دانش است. بحثي كه در نگاه سابق به آن اهتمام نداده بلكه با بي‏توجّهي از كنار آن مي‏گذرد. يكي از محوري‏ترين مباحث اين كتاب تبيين جايگاه معلّم راستي و الهام بخش درستي، پروردگار عالم است در آنجا كه علم صائب نصيب مي‏شود، و نيز نمايان شدن موقعيّت آموزنده دروغين و به وهم اندازنده اولين، كه تلبيس ابليس و تسويل شيطاني است به صورت روشن و نيز شيوه‏هاي الهي در ارائه و ايصال به حق خالص، روش‏هاي شيطاني در نمايش حق مشوب و يا باطل خالص از مواردي است كه در اين كتاب جلوه‏گري مي‏كند و نماي خاصي به اين بحث بخشيده است.

     از موارد شاخص كه براساس نگاه قرآني شكل گرفته عبارت است از: تمايز معرفت حصولي از شناخت شهودي، امتياز شناخت نشأت گرفته از فطرت درون از معرفت پديد آمده از حِسّ و تجربه بيرون و تشخيص معرفت صائب از شناخت كاذب و راه وصول به معيار صدق و كذب و فرقان بين حق و باطل و در يك كلام استناد تمام معرفت‏هاي صحيح به تعليم الهي و انتهاي همه شناخت‏هاي غلط به ايحاي كاذبانه ابليس و مغالطه‏هاي شيطان است زيرا در بحث‏هاي رايج معرفت‏شناسي و درس‏هاي دارج شناخت‏شناسي هرگز از نظام فاعلي و مبدأ ايجاد دانش ناب و سره سخن به ميان نمي‏آيد و هيچ‏گاه از مسبب فاعلي پديدآمدن شناخت كاذب و غلط سخن گفته نمي‏شود.

    مباحث اين‏كتاب در چهارده فصل ويك مقدمه به شرح اجمالي زير آمده است:

    اركان و مباني معرفت؛ معيار معرفت؛ معرفت شهودي و معرفت مفهومي؛ معرفت عقلي و ميزان منطقي؛ مصادره‏ها، اصل‏هاي موضوعي و معرفت‏هاي مبتني بر فرض؛ ثبات قضاياي يقيني و دگرگوني تاريخ علم؛ طرح مسأله شناخت در آيات قرآن؛ طرح دعاوي منكران معرفت در قرآن؛ شرايط و موانع معرفت از نگاه قرآن؛ معرفت و ايمان؛ ابزارها و راه‏هاي معرفت؛ تقسيم در متعلق معرفت؛ مراحل معرفت و دگرگوني و اعتلاي آن.

    توضيح نكته‏اي پيرامون تاريخچه تدوين اين صحيفه علمي و كتاب ديني ضروري مي‏نمايد.

    از آنجا كه دل مشغولي و نگراني عالمان و مرزداران ديني همواره تبيين و تفسير منطقي و مستدل و نيز دفاع مقتدرانه از حريم دانش‏ها و ارزش‏هاست و با توجه به اين كه يكي از آسيب‏هاي بزرگ فكري، مسأله شكاكيت در علم و سفسطه در دانش و نسبيّت در فكر و فهم است، كه زيربناي همه علوم و به تبعْ اساس تمامي باورها و

    اعتقادات را ويران مي‏سازد، حضرت استاد آيةاللّه جوادي آملي(دام‏ظلّه) براساس آسيب‏شناسي به هنگام، بيش از ده سال قبل، يعني در سال تحصيلي 1367، اين مباحث قويم و متقن را در جمع فضلا و محققان حوزوي و بعضاً دانشگاهي در حوزه علميه قم مطرح ساخته و با تعيين جايگاه معرفت، و شاخص‏هاي اصلي و اركان اساسي و نيز بيان شيوه‏هاي مختلف معرفت و قلمرو هر يك به بعضي شبهات نحله‏هاي مختلف در باب معرفت، از انكار صريح واقعيت تا مسألهٴ شكاكيت و نيز نسبيّت، پاسخ در خور و مناسب ايراد فرمودند و در همان اوان با تلاش ارزشمند محقق و فاضل گرامي حجةالاسلام جناب آقاي حميد پارسانيا مطابق با فن معرفت‏شناسي با ساختار متناسب با آن دوران، صورت تنظيم و ويرايش يافت و با نظر نهايي و اصلاحي حضرت استاد، به همّت انتشارات محترم جامعه مدرسين مطبوع و منشور گشت؛ پس از آن نيز در سال‏هاي 71 و 72 به ياري مركز محترم نشر فرهنگي رجا طبع و نشر يافت.

    اين بار كه توفيق انتشار اين اثر يار شد به پيشنهاد و سعي بليغ برخي از اهل تحقيق و نظر، كه در باب فلسفه شناخت و معرفت‏شناسي به معناي خاصّ آن تأمّلاتي داشته و نظراتي نيز ارائه كرده بودند، اين كتاب مورد مداقّه و تامل واقع شد و با نگاهي علمي و دقيق فراتر از آنچه در گذشته اين لوح روشن داشته به مطالب حتي چينش فصول و بخش‏هاي آن نظر افكنده شد و با در نظر گرفتن نكاتي چند به غني و پرتواني آن افزوده شد. از جمله اموري كه در بازنگري كتاب رعايت شد عبارتند از:

    اوّل:برخي از مطالب با تبيين و تفصيل بيشتري ارائه شد تا ابهامي كه به اقتضاي عمق مطلب وجود داشت، مرتفع شود.

    دوم: نظرگاه‏هاي جديد و تأمّلات نويني كه در دهه اخير در باب معرفت‏شناسي اظهار شد، نيز به عنوان يكي از افق‏هاي جديد بحث به آن افزوده شد.

    نكتهٴ سوم: برخي از شبهات و اشكالاتي كه براساس ديدگاههاي معاصر نسبت به مضامين كتاب مي‏توانست مطرح شود مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

    نكته چهارم: برخي پيشنهادات در جهت تدوين و چينش منطقي فصول و بخشهاي كتاب مورد نظر و توجّه قرار گرفت.

    مجموعه آنچه كه به درستي مي توان به عنوان يك تحقيق جدي در اطراف مسأله شناخت عموماً و كتاب معرفت‏شناسي در قرآن ناميد، براي اصلاح و نظر نهايي، تقديم محضر استاد (دام‏ظلّه) شد.

    در اين نگاه مستأنف بسياري از مسائل بعد از ده سال خود نماياند و نهال شناخت به معرفت رسيد و ثمر داد، به گونه‏اي كه به تعبير استاد (دام‏ظله) در اين كتاب تحوّلي جدّي پديد آمده است. البته نكات مذكور تماماً يكي پس از ديگري از زير نظر استاد گذشت و سپس به قلم آن جناب نشست. بجاست كه رشد بالنده و فزاينده اين رشته علمي و قرآني در اين كتاب را صاحب‏نظران و واليان انديشه و متوليان فكر از نظر دور ندارند تا شايد به بصر برسد و صاحب‏نظر را صاحب‏بصر و آنگاه صاحبدل نمايد.

    بدون شك تلاش علمي و سعي ديني دوستان و برادران فاضل و محقق در پيشگاه خداوند شاهدِ واقف مستور و مكتوم نيست و در نزد اهل خرد و دانش دوستان نيز مخفي نخواهد ماند.

    از ديگر دوستان فاضلي كه در آرايش اين كتاب و ويرايش آن سهم مؤثري داشته‏اند خصوصاً فاضل ارجمند آقاي محمد مهدي زماني و جناب حجةالاسلام آقاي حسين شفيعي تقدير خاص نموده و از وليّ خير براي آنان پاداش و اجر آرزو داريم.

    اميد است خداوند عالم كه اسباب همهٴ خير و وسايل تمام كمال را فراهم آورده اين صحيفه قرآني را از مؤلّف و اين اثر گرامي را از پديدآورنده آن مقبول داشته و ما را در رسالت طبع و نشر، مأجور و در قصور معذور دارد و در تقصير مأزور ندارد.

    از آن خالق سبحاني وآن معلّم رحماني اميد داريم كه در پناه لطفش حضرت بقيةاللّه الاعظم (ارواحنا فداه) را درحفظ وامان داشته ودر ظهورش تعجيل فرمايد و نيز نظام مقدس اسلامي ورهبري معظم انقلاب حضرت آيةاللّه‏خامنه‏اي (دام ظلّه الوارف) را در پناه حمايت‏هاي آن ذخيره عالم، منصور و مؤيّد دارد و امام راحل (قدس سرّه الشريف) و خيل شهداي انقلاب و جنگ تحميلي و دفاع مقدس را در صف شهداي كربلا محشور فرمايد.