دیگر اخبار | بایگانی
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
نشست ها و کرسی های آزاد اندیشی
هم اندیشی با مرکز کمیته اعطای مجوزهای کرسی های حوزوی
اولین جلسه از جلسات مدیریت امور پژوهشی درباره نشست ها و کرسی های علمی در تاریخ یک شنبه مورخ 18/6/97 در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور نمایندگان دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه در محل جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء...
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
برگزاری جلسه مشترك بين پژوهشگاه معارج و دبير كنگره جهاني علوم انساني اسلامي
جلسه مشترک مسئولان پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با دکتر عطاء الله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، با هدف هم اندیشی برای همكاری مشترك در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی بر اندیشه اصیل اسلامی، پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه در محل این...
برگزاری نشست مشترك پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
نشست مشترك اعضای پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و نمایندگان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
مقاله؛
واکاوی مفهوم «دین» و«دینی» در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی
این مقاله در پی تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی است و پاسخ دادن به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» با یکدیگر تفاوت دارند؟ این مقاله ضمن پرداختن به این پرسش بیان تازه‌ای از نظریۀ علم دینی آیت الله...
مقاله؛
مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی با تاکید بر اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی
محیط‌زیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید می‌کند؛ ازاین‌رو تربیت زیست‌محیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیست‌محیطیْ رشد و پرورش دانش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیط‌زیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت...
شکرگزاری، عبادت پرهیزکاران
خدای سبحان، انسان را آفرید تا به کمال شایسته خود نائل شود. انسان برای رسیدن به کمال شایسته خویش، نیازمند راهنمایی است تا از رهگذر این راهنمایی، به هدف خود برسد.
آشنایی با جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری
جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است.
جلد چهل و پنجم تفسیر شریف تسنیم
جلد چهل و پنجم از تفسیر گران‎سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.
ـــ ـــ

به گزارش خبر گزاری آنا


آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.

به گزراش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از رسا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امشب در دیدار رئیس و معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تقدیر از فعالیت‌های این سازمان گفت: در جریان قرآن کریم آقایانی که در دانشکده علوم قرآنی هستند را نباید رها کرد.

وی افزود: در میان ده هزار نفر 10 نفر می‌توانند مفسر کامل باشند، تفسیری که در حوزه‌ها است رسالت خود را داشته و دچار مشکل بودجه ای هستند اما در این ده هزار که در دانشکده‌های علوم قرآنی کشور هستند چند نفر می‌توانند مفسر خوبی باشند اما این هزینه می‌خواهد.

مفسر برجسته قرآن کریم افزود: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند، کتب اربعه، شرایع محقق و کتاب‌های عمیق علامه حلی ما این‌ها است، از هزار سال قبل تا عصر کنونی مکاسب شیخ انصاری، کفایه آخوند خراسانی و رسائل از این‌ها است.

وی ادامه داد: اگر حوزه نجف را از ما بگیرند حوزه قم و مشهد چه چیز درس می دهند، اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه های جهان تشیع می خوابد، پشتوانه کتاب‌ها از کتب اربعه است، قم کتابی ننوشته که به جای کفایه و رسائل باشد.

جوادی آملی با طرح این سؤال که آیا عظمت علمی نجف برای حضرت امیرمؤمنان است، ابراز داشت: حضرت برکات جهانی دارند اما شش معصوم در رأس آن ها پیامبر در مدینه هستند ولی چنین خروجی نداشتند، این عرضه مسئول و مدیر است.

وی عنوان کرد: وقتی مدینه را به ابی بن کعب و مکه را عبدالله بن عباس دادند اما خروجی نداشت اما نجف را به سید مرتضی دادند، سید مرتضی یک عالم، عاقل، مدبر و حوزه ساز بود یعنی آخوند، روضه خوان امام جمعه و جماعت تربیت نکرد این طلبه های متوسط یا امام جمعه یا امام جماعت می شوند، کسی که بتواند همانند شیخ انصاری استوانه و استخوان باشد جان کندن می‌خواهد و نیازمند استعداد و مقاومت صددرصد و بودجه کافی است، ما آن دو را داریم اما بودجه نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: دست سید مرتضی پر بود و عقل کافی داشت املاک خود را وقف کرد، هفته وقف باید این هنر را داشته باشد و به مردم بفهماند که وقف کردن باید چگونه باشد، در ایام تاسوعا و عاشورا به اندازه زیادی اطعام وجود دارد.

وی اضافه کرد: مردم باید بفهمند که چه چیزی وقف کنند؛ مردم باید برای تفسیر، دانشجوی علوم قرآنی و چاپ کتاب های روایی و قرآنی وقف کنند، غالب مردم ایران در ایام عزاداری اطعام می‌کنند و این نیازی به وقف ندارد، از بس اطعام فراوان است که حتی گاهی اوقات دور ریخته می‌شود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که قبل از وقف باید به مردم بیان شود که چه چیزهایی و برای چه کارهایی وقف کنند، گفت: اگر وقتی در شرایط کنونی انرژی هسته ای احتیاج داشت باید برای آن بودجه صرف شود، مگر ما در نظام اسلامی نیستیم، اگر دانشجویی برای کشف دارویی کمک مالی می خواهد مقداری برای او، مقداری برای حوزه و مقداری برای دیگر عرصه‌ها خرج شود.

وی افزود: مسائل عاطفی همانند جهیزیه نوعا تأمین می‌کنند اما کارهای زمین مانده دیگری وجود دارد؛ سید مرتضی وقف را زنده کرد نه وقف کردن؛ ایشان بخشی از املاک خود را برای تهیه کتاب و لوازم التحریر وقف و بودجه نجف را با همین ها تأمین کرد، در تدریس به این فکر نبود که چه کسی می آید و چه کسی می رود بلکه به این فکر بود که چه کسی اشکال خوب می کند و سؤال خوب می پرسد.

جوادی آملی با بیان این که شاگردان سید مرتضی از فقهای و علمای نامی هستند، گفت: اگر این شاگردان امام جمعه و جماعت می شدند و عائله پیدا می کردند چه کار انجام می‌دادند، این که نمی‌تواند شب و روز در نجف درس و بخواند و کتاب بنویسد، سید مرتضی انسان عاقلی بود که شاگردان برجسته ای را پرورش داد.

وی ادامه داد: این مدیریت است که حوزه را اداره می کند وگرنه از انسان بی سواد کاری ساخته نیست، نیازها و سؤال ها هر روز تازه است، ما قرآن را می خوانیم که مشکلات ما را حل کند؛ راه عملی باید در نظر باشد و محقق، مفسر و عالم قرآنی تربیت شود.

این استاد برجسته با بیان این که سه طلبه از نجف برخاستند و سه کار عمیق کردند، ابراز داشت: یکی آقای حکیم است که یک دوره فقه به عنوان مستمسک نوشت که کتابی قوی است، یکی علامه امینی شد و الغدیر یک کتاب کلامی متقن نوشت و دیگری هم مرحوم علامه طباطبایی بود، این ها با دست خالی کار می‌کردند که از برکات سید مرتضی و حوزه علمیه بود.

وی عنوان کرد: اساس حوزه این است که به کسی نگاه محترمانه کند که بتواند از خود حرف در بیاورد، کل حوزه نجف مگر چند طلبه داشت اما این اندازه خروجی داد، الان بیش از 60 هزار طلبه هستند اما 6 نفر هم همانند علامه طباطبایی نیستند، سرش این است که ما تصور می کنیم که این ها یک لیسانس یا سطح 4 گرفتند کافی است و باید بروند.

مفسر برجسته قرآن کریم یادآور شد: این نهال فروشی آفتی برای حوزه است، تا طلبه می‌خواهد درس بخواهند جذب دستگاه ها و نهادهای گوناگون می شود، چه کسی باید این را اداره کند؛ اوقاف در بحث قرآنی باید در این راستا حرکت کرده و از بین ده هزار نفر دانشجوی قرآنی 10 نفر مفسر تربیت کند که جان داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که ما وامدار امامزادگان هستیم، اضافه کرد: این ها به ما حیات دادند، ایران را عمر فتح کرد اما ما علوی هستیم، حضرت امیر هیچ نقشی نداشت و همه کارها را آن‌ها کردند، این ننگ را چگونه از اجداد ما گرفتند و چه کسی گرفت؛ خدایی نکرده اگر اینجا مانند بلوچستان، خلق ترکمن و کردستان بود ما این ننگ را چه می کردیم، این عذاب ابد را چه می کردیم.

آیت الله جوادی آملی با بیان این که همین سادات و امامزادگان صفوی را آدم کردند، گفت: صفویه را همین امامزاده ها تربیت کردند، این‌ها اهل بیت(ع) را به مردم معرفی کردند، وقتی ایران را عمر فتح کرد سربازان و مسئولان او حرف اول را می زدند، حرف حضرت امیر در خود مدینه خریدار نداشت چه برسد که ایران باشد پس چگونه شد.

وی افزود: همین سادات و امامزاده ها بودند صفویه و مملکت را شیعه کردند، از این رو اینگونه نیست که امامزاده ها انسان های خوبی باشند و ما فاتحه بخوانیم بلکه ما بدهکار هستیم، صفویه را این ها آدم کردند؛ چند امامزاده شاخص بودند و بقیه سادات مکتب اهل بیت(ع) را تبلیغ می‌کردند و یک دست شیعه شد و تنها کشوری است که اشهد ان علیا ولی الله می گوید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ما مدیون امامزادگان هستیم، گفت: بهترین راه ادای دین این است که راه امامزادگان را در علم و ثواب ادامه دهیم، باید بدانیم که باسواد شدن معصیت کبیره نیست، این هم که در دست و پای بسیاری هست ثواب گفته نمی شود اگر کسی همانند علامه طباطبایی و امینی چیزی ننویسد قبول نداریم.

وی ادامه داد: اگر 50 هزار طلبه داشته باشیم اما 5 طلبه همانند علامه نباشند خسارت است و بازده نداریم، این مدیریت می‌خواهد، مدیریت های دیگر پراکنده است اما مدیریت اوقاف سازماندهی داشته و زیر مجموعه دارد و می تواند کار انجام دهد، ما باید در تمام صحبت ها و کارها وقف را زنده کنیم نه وقف کردن را، باید مردم بدانند که چه چیزی وقف کنند، برای نیازهای علمی، کشف دارو و مسائل دیگر باید وقف انجام شود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که غالبا در تاسوعا و عاشورا غذای دور ریز داریم، ابراز داشت: جریان سیدالشهدا(ع) جریانی خود کفا است و چیزی نیست که کسی بتواند فکر کند، درباره بیست میلیون چیزی می شنوند، اینگونه نیست که امسال صد نفر شهید شدند در آینده نروند، موکب ها که موقوفه نبود بلکه وارد عراق می شوند نیازها برطرف و تأمین می‌شود؛ گذشته از این که موقوفات باید احیا شوند وقف را باید احیا کرد.

وی با اشاره به وضعیت امامزاده موسی مبرقع قم ادامه داد: همسایه دیوار به دیوار امام و امامزاده بودن بسیار اثر دارد، آنجا جای بافت فرسوده و بقالی نیست کنار امامزاده جای حوزه علمیه و کتابخانه است، اساتید ما می فرمودند که باید قدر قم را بدانید و گذشته از این که مضجع نورانی بانوی کرامت است در کنار قبور بزرگان برکات فراوانی وجود دارد.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: استاد ما نقل می‌کرد شاگردان ارسطو وقتی می‌خواستند مشکل علمی شان حل شود کنار قبر ارسطو بحث می کردند و مشکل حل می‌شد، فخر رازی هم در المطالب العالیه این مطلب را از حکمای یونان نقل می‌کند؛ درس و بحث در کنار امامزاده برکت بیشتری دارد، باید به بقعه‌ها با چشم احترام نگاه کرد نه این که ترحم باشد نه این که سید باشند و فاتحه بخوانیم.

وی عنوان کرد: ما وامدار هستیم تشیع و حیات ما به وسیله امامزادگان منتقل شده است، امامزادگان نسبت به ما حق حیات دارند، ما هرچه در عظمت امامزادگان تلاش و کوشش کنیم کم است، مردم باید روشن شوند چه چه چیزی و در چه راستایی وقف کنند.