دیگر اخبار | بایگانی
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
کتاب«مبانی حقوق عمومی با تاکید بر منظومه فکری علامه آیت الله جوادی...
دومین تجربه همکاری مشترک سازمان سمت و بنیاد اسراء آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در راستای همکاری های مشترک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت) و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، کتاب «مبانی حقوق عمومی با تاکید بر منظومه فکری علامه آیت الله جوادی آملی(دام ظله) (مبانی تحلیلی نظام...
شماره چهاردهم نشریه علمی پژوهشی «اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره چهاردهم نشریه علمی پژوهشی «اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد.
پنجمین شماره نشریه علمی «علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره پنجم «دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده انتشارشد.
دانش و پژوهش دینی
اشتياق به حيات دائم و نيز سلامت مستمر، در نهان همگان نهادينه شده است؛ نه كسي فاقد آن است و نه كسي را مي توان بر آن ملامت كرد، زيرا مطلب فطري فراگير است و از آسيبِ قدح مصون.
کوثر معرفت در کلام اسوه عصمت
براي بندگان مخلص و پاکي هم چون فاطمه (س) مقاماتي است كه ديگران را به آن راهي نيست؛ به گونه اي که از گزند وسوسه اهرمن و فريب شيطان مصون اند: ﴿لاُزَيِّنَنَّ لَهُم فِى الاَرضِ و لاُغوِيَنَّهُم اَجمَعين* اِلّا عِبادَكَ مِنهُمُ المُخلَصين﴾ و از حضور در...
فقه جعفري سازنده تمدن شیعی
تبيينِ منزلت والاي مظاهر اسماي حسناي الهي كه حضرت امام صادق (عليه‌السلام)، از بارزترين مصاديق آن است، ميسور اَحَدي در گستره زمان و پهنه زمين و به هيچ زباني نبوده و نيست.
گزارش تفصیلی؛
گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش روز چهارشنبه 17 بهمن‌ماه 1397 در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
شماره 29 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، شماره بیست و نهم «دو فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
«عقلانیت وحیانی»، منهج و روش معرفتی آیت الله العظمی جوادی آملی
نشست علمی «تبیین ویژگی های منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی» با حضور جمعی از اندیشمندان و اساتید دانشگاه های کشور تونس و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
ـــ ـــ



قرآن می‎فرماید: ای رسول ما! آیا حكایت آن دو فرشته كه به صورت دو نفر دادخواه، از بالای دیوار عبادتگاه بر حضرت داود (علیه ‌السلام) وارد شدند، به تو رسیده است؟

قرآن می‎فرماید: ای رسول ما! آیا حكایت آن دو فرشته كه به صورت دو نفر دادخواه، از بالای دیوار عبادتگاه بر حضرت داود (علیه ‌السلام) وارد شدند، به تو رسیده است؟ آنان وقتی به شكل ناگهانی بر داود (علیه ‌السلام) داخل شدند، او از آنان به هراس افتاد. گفتند: مترس. ما دو متخاصم هستیم كه یكی از ما بر دیگری تجاوز كرده است، پس در میان ما به حق داوری كن و از حق دور مشو و ما را به راه راست راهبر باش. این شخص، برادر من است و او را نود و نه میش و مرا یك میش است. او می‎گوید: آن یك میش را نیز به من بسپار و در سخنوری بر من چیره آمده است: ﴿قالَ لَقَد ظَلَمَكَ بِسُؤالِ نَعجَتِكَ اِلی نِعاجِه...﴾.

داود (علیه ‌السلام) فرمود: قطعاً او در مطالبه میش تو و افزودن آن بر میش‎های خویش، بر تو ستم كرده است و در حقیقت، بسیاری شریكان به هم ستم روا می‎دارند، جز كسانی كه ایمان آورده‎اند. داود (علیه ‌السلام) پس از این قضا و داوری بی تأمّل و سریع، متوجه شد كه ما او را سخت امتحان كرده‎ایم.

از این رو، از پروردگارش آمرزش خواست و به رو درافتاد و توبه كرد: ﴿و ظَنَّ داوودُ اَنَّما فَتَنّهُ فَاستَغفَرَ رَبَّهُ و خَرَّ راكِعًا و اَناب﴾[1]، بنابراین پوزش طلبی و عذرخواهی داود (علیه ‌السلام) دلیل گناه كاری اوست كه با مقام عصمت وی، سازگاری ندارد. چرا داود (علیه ‌السلام) تحقیق بیشتری نكرد كه آیا مطالبه میش، به حق بود یا ناحق و چرا پیش از بررسی نهایی فرمود: او با این درخواست به تو ستم كرده است؟ چنان كه بسیاری شریكان به هم ستم روا می‎دارند. نیز چرا او از «مدّعی»، «بینه» نخواست؟ و چرا از «مدّعی علیه» تفسیر و توضیح طلب نكرد؟ این‎ها همگی نشانه لغزش آن حضرت در داوری است.

گرچه سكوت برادر ثروتمند، در برابر ادّعای برادر فقیر و عدم اعتراض او به سخنان برادر فقیر، دلیل بر اعتراف ضمنی او به ستم بوده است؛ لیكن حضرت رضا (علیه ‌السلام) فرمود: حضرت داود (علیه ‌السلام) یقین داشت كه حق تعالی آفریده‎ای داناتر از او نیافریده است. از این رو، خدا آن دو فرشته را مأمور این كار كرد.[2]

[1] ـ سوره ص، آیه 24.

[2] ـ بحار الانوار، ج11، ص73.