دیگر اخبار | بایگانی
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ‌جوادی آملی:
بزرگی و عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست/صدرالمتألهین هیچ محدوده ای برای علم قائل نشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا مراسم بزرگداشتی از سوی مجمع عالی حکمت شعبه شیراز در این شهر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی...
گزارش تصویری؛ آئین بزرگداشت ملاصدرا در شیراز برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، آئین بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه، حکیم صدر المتالهین، فیلسوف شهیر قرن دهم هجری قمری، با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان، در زادگاهش شهر شیراز ...
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در پی امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و پژوهشی بين «بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی» و «بنياد بین المللی علوم وحیانی اسراء»، ارتباط اینترنتی کتابخانه پژوهشگاه معارج وابسته به بنیاد اسراء و کتابخانه آستان قدس...
تجلیل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم، پیش از شروع درس خارج فقه معظم له در مسجد اعظم قم، از مقام علمی استاد خود تجلیل به عمل آوردند.
به زودی منتشر می شود؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد نخست از مجموعه ارزشمند و گرانسنگ «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج البلاغه» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام عزه) آماده چاپ و به زودی منتشر خواهد شد.
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
ـــ ـــ



شمس طالع دين، گستره حيات را روشن و فرصت بهره‏مندي از مواهب طبيعي انساني و الهي را فراهم ساخته تا آدمي با هدايتِ آن فروغ آسماني و بهره‏گيري از تمامي توانمندي‏هاي لازم و در اختيار، به برترين جايگاه خود يعني مقام خلافت الهي در زمين و عبوديت و عنديّت در سماء، نائل شود.

    شمس طالع دين، گستره حيات را روشن و فرصت بهره‏مندي از مواهب طبيعي انساني و الهي را فراهم ساخته تا آدمي با هدايتِ آن فروغ آسماني و بهره‏گيري از تمامي توانمندي‏هاي لازم و در اختيار، به برترين جايگاه خود يعني مقام خلافت الهي در زمين و عبوديت و عنديّت در سماء، نائل شود.
    اين برترين موهبت الهي، همواره مورد تهديدهاي جباران و نيز تحديدها و تحريف‏هاي اربابان قدرت و نيرنگ بوده و مي‏باشد. در واقع، انسان‏هاي برخوردار از دين در پرتو قدرت و عزّت دين به خطرات و طوفان‏هاي توفنده‏اي تبديل مي‏شوند كه قدرت‏هاي برترِ طغيان‏گر، همواره از آن‏ها هراسناك بوده، در مقام طرد و نفي آنان اقدام مي‏كنند؛ بلكه تمام توان را در جدايي دين از عرصه حيات بشري به كار گرفته تا انسان را خلع سلاح كرده، آن‏گاه بر او بشورند: ﴿لايزالون يقاتلونكم حتّي يردّوكم عن دينكم إن استطاعوا﴾ اين پيكار مستمر و همه جانبه، گاهي در لباس جنگ نظامي رخ مي‏نمايد و زماني در كسوت فرهنگي علمي و حتي عقيدتي، خود را نشان مي‏دهد. بديهي است كه مقابله در اين كارزار، به مراتب حساس‏تر و مهم‏تر از آن نبرد و جنگ است.
    انسان، موجود تشنه‏اي است كه عطش او را تنها دين ناب فرو مي‏نشاند و به او سيرابي مي‏بخشد و رجوع يا ارجاع انسان به شوره زار علم‏گرايي و نمك‏زار دين‏گريزي، اين تشنه را تشنه‏تر و خسته به احتضار مي‏كشاند. امروزه كه بشر، تمامي ميدان‏ها و ساحت‏هاي انساني را تا كرانه، پيموده و به تعبير برخي از دانشمندان غرب، بشرْ پايان جهان را به چشم خود ديده، نداي نياز به دين و صلاي حاجت به وحي را از عمق جانش مي‏شنود و بانگ بر مي‏آورد كه تنها طريق نجات، پذيرش وحي الهي و تمكين ره‏آورد انبياست. انساني كه تن و جان به دين سپارد و خود را خسرو آن شيرين و مجنون آن ليلي سازد، بهشتي در همين دنيا براي او برپا مي‏شود كه طراوت و شادابي آن، باصرهٴ جان و عطر دل انگيزش شامّه دل را به وجد و سرور مي‏آورد. آنان‏كه با تحليل نادرست، كه بر مبناي عدم شناخت انسان و همچنين عدم معرفت صحيح نسبت به دين است، همراهي و تبعيّت انسان را از دين، موجب نگراني و ايجاد جهنّم دنيايي مي‏دانند، تنها به بهشت دروغين و كاذبي دل خوش كرده‏اند كه انسان گسسته از دين، تنها دين را براي خلوت‏هاي زندگي و حياتْ خلوت اجتماعي خود مي‏خواهد و ديگر هيچ. ديني كه از نقطه آغازين آفرينش انساني تا انجام هستي او در اين عالم و عوالم ديگر را تحت پوشش گرفته است و از لايه‏هاي رويين تا طبقات نهاني وجود را تحت شاهپر خود دارد و نيز ديني كه چراغ راه او در همه ساحت‏هاي وجودي و حوزه‏هاي فردي و اجتماعي است، تصوّر انفكاك يا جدايي آن از حوزه‏هاي بشري، مواجه با يك خلأ جدّي، و با تنهايي و غربت شكننده‏اي همراه خواهد بود. لذا، بايد با همه وجود او را پاس داشت.
    اسلام، كليد معمّاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي روزگار ماست؛ مشروط بر اين‏كه تفسيرهاي دلخواسته و تبيين‏هاي انحرافي اين عصر را رها كرده، تمام توجّه را به منبع لايزال وحي الهي معطوف داريم.
    بشر، گرچه نيازها، انتظارات و مطالبات فراوان و جدّي نسبت به دين دارد، ليكن بسياري از نيازها و خواسته‏هاي فطري يا غير فطري او كه شكل معيّن پيدا نكرده، در آموزه‏هاي ديني شكوفا و شناخته مي‏شود. انسان متوهّم مي‏پندارد كه مي‏تواند مستقلا ً و تنها با تكيه بر عقل خود بنياد، بر همهٴ حيثيت‏ها و جهات وجوديش فائق آيد و با تكيه بر آراي عمومي و ايجاد افكار عمومي يا حاكميت اكثريت يا بنيان كردن امور بر اساس و محوريت انسان به نام اُومانيسم، دغدغه‏هاي روزگارش را به سامان برساند؛ غافل از آن‏كه همه قوا و نيروهاي بشري، اعم از عقل، آرا و افكار مردم و... تنها به امامت وحي مي‏توانند كارآيي لازم خود را داشته، كاركرد مناسب خود را ارائه كنند؛ وگرنه همانند نيروها و قواي مختلف يك لشكرِ بدون فرمانده، نه تنها وحدت جمعي خود را از دست داده، در مقابل دشمن قرار نمي‏گيرند، چه بسا در جهت سركوب و از بين بردن يك‏ديگر نيز قرار مي‏گيرند.
    بشر امروز با تجربه كردن همهٴ مرام‏ها و مسلك‏هاي علمي و عملي و با نااميدي تمام، از آن‏ها دوباره خود را به نقطه صفر رساند و انتظارات خود را از دين فهرست مي‏كند؛ امّا اين بار نبايد تجربهٴ گذشته را به زباني ديگر تكرار كند و خواسته‏هاي نفساني و تمايلات غير واقعي خود را به عنوان توقّع از دين بر آن تحميل نمايد؛ بلكه اين بار بايد اجازه دهد تا دين به او راه را ارائه و سفرهٴ هستي و جهات وجودي‏اش را باز و تشريح كند و نيز اجزا و عناصر نفساني‏اش را به او بياموزد و نسخه شفابخش و نجات از جهالت و ضلالت را مكتوب كند؛ زيرا پيچيده‏ترين موجود در نظام هستي، انسان است و تنها انسانْ آفرين مي‏تواند نيازهاي صادق او را از كاذب و انتظارات واقعي او را از غير واقعي به او بنماياند.
    در اين كتاب، به طرح اين سؤ ال و نياز روزگار ما، كه امروزه مجامع فرهنگي و حتي عمومي را به خود مشغول داشته، يعني انتظار بشر از دين پرداخته و پاسخ‏هايي مناسب و درخور، فراخور اين بحث به آن داده شده است.
    اين اثر شايسته و ارزشمند، محصول آرا، نظرات و پاسخ‏هاي مستدل و برهاني حكيم متألّه، حضرت آيةالله جوادي آملي (دام‏ظلّه) است كه در يك تنظيم مناسب علمي و مطابق با نياز روز جامعه به محضر استاد ارائه شد و با قلم پرتوان و وزين، در يك ساختار و اصلاح نهايي، تقديم نخبگان فرهنگي و علاقه‏مندان به اين‏گونه مباحث مي‏شود. در همين جا از محقق و استاد محترم، جناب حجّةالاسلام آقاي محمّد رضا مصطفي پور كه بيش از يك سال به شكل دايم در صحبت استاد به بحث و بررسي و تنظيم نظرات پرداخته‏اند و نيز از فاضل محترم، جناب حجةالاسلام، آقاي سعيد بندعلي كه ويراستاري اين اثر را پذيرفتند، تشكّر و تقدير مي‏نماييم.
    قابل توجه است كه گرچه رويكرد اساسي و اصلي كتاب، نسبت به پاسخ به سؤال مزبور است، ليكن به نكات اساسي و عمدهٴ زيربنايي در ارتباط با اين‏گونه تفكّرات پرداخته شده كه هر يك فصل مستقلّي از بحث را به خود اختصاص داده است.
    اين نوشتار در سه بخش تنظيم گرديده است؛ بخش اوّل به كليات مسأله و مبادي تصوّري آن و بخش دوم به راه‏هاي تبيين انتظار بشر از اين مي‏پردازد. در بخش سوم نيز نمونه‏هايي از پاسخ دين به انتظارات بشر مطرح مي‏شود.