دیگر اخبار | بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان می دارد: دین آن هدفی که دارد این است که جامعه و مخاطب خودش را از جهل برهاند، و از جهالت نجات بدهد. یعنی انسان‌ها نه مبتلا به ظلوم بودن بشوند و نه مبتلا به جهالت. "انه کان ظلوما...
پیام به مسلمانان آمریکا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنگره مسلمانان آمريکا با موضوع «بصيرت دينی» با پيام حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در آمريکا برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان می دارد: باید جهان بینی و هستی شناسی به کمک علم بیاید تا علوم حاصله بتواند آثار وجودی برای هستی و کمال انسان داشته باشد.
تازه های نشر؛
جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 54 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، منتشر شد
همزمان با 1 خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)+ ترجمه انگلیسی و عربی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند.
تازه هاي نشر
جلد سی و دوم کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مقاله علمی پژوهشی؛
بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی مقاله ای با عنوان «بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



شمس طالع دين، گستره حيات را روشن و فرصت بهره‏مندي از مواهب طبيعي انساني و الهي را فراهم ساخته تا آدمي با هدايتِ آن فروغ آسماني و بهره‏گيري از تمامي توانمندي‏هاي لازم و در اختيار، به برترين جايگاه خود يعني مقام خلافت الهي در زمين و عبوديت و عنديّت در سماء، نائل شود.

    شمس طالع دين، گستره حيات را روشن و فرصت بهره‏مندي از مواهب طبيعي انساني و الهي را فراهم ساخته تا آدمي با هدايتِ آن فروغ آسماني و بهره‏گيري از تمامي توانمندي‏هاي لازم و در اختيار، به برترين جايگاه خود يعني مقام خلافت الهي در زمين و عبوديت و عنديّت در سماء، نائل شود.
    اين برترين موهبت الهي، همواره مورد تهديدهاي جباران و نيز تحديدها و تحريف‏هاي اربابان قدرت و نيرنگ بوده و مي‏باشد. در واقع، انسان‏هاي برخوردار از دين در پرتو قدرت و عزّت دين به خطرات و طوفان‏هاي توفنده‏اي تبديل مي‏شوند كه قدرت‏هاي برترِ طغيان‏گر، همواره از آن‏ها هراسناك بوده، در مقام طرد و نفي آنان اقدام مي‏كنند؛ بلكه تمام توان را در جدايي دين از عرصه حيات بشري به كار گرفته تا انسان را خلع سلاح كرده، آن‏گاه بر او بشورند: ﴿لايزالون يقاتلونكم حتّي يردّوكم عن دينكم إن استطاعوا﴾ اين پيكار مستمر و همه جانبه، گاهي در لباس جنگ نظامي رخ مي‏نمايد و زماني در كسوت فرهنگي علمي و حتي عقيدتي، خود را نشان مي‏دهد. بديهي است كه مقابله در اين كارزار، به مراتب حساس‏تر و مهم‏تر از آن نبرد و جنگ است.
    انسان، موجود تشنه‏اي است كه عطش او را تنها دين ناب فرو مي‏نشاند و به او سيرابي مي‏بخشد و رجوع يا ارجاع انسان به شوره زار علم‏گرايي و نمك‏زار دين‏گريزي، اين تشنه را تشنه‏تر و خسته به احتضار مي‏كشاند. امروزه كه بشر، تمامي ميدان‏ها و ساحت‏هاي انساني را تا كرانه، پيموده و به تعبير برخي از دانشمندان غرب، بشرْ پايان جهان را به چشم خود ديده، نداي نياز به دين و صلاي حاجت به وحي را از عمق جانش مي‏شنود و بانگ بر مي‏آورد كه تنها طريق نجات، پذيرش وحي الهي و تمكين ره‏آورد انبياست. انساني كه تن و جان به دين سپارد و خود را خسرو آن شيرين و مجنون آن ليلي سازد، بهشتي در همين دنيا براي او برپا مي‏شود كه طراوت و شادابي آن، باصرهٴ جان و عطر دل انگيزش شامّه دل را به وجد و سرور مي‏آورد. آنان‏كه با تحليل نادرست، كه بر مبناي عدم شناخت انسان و همچنين عدم معرفت صحيح نسبت به دين است، همراهي و تبعيّت انسان را از دين، موجب نگراني و ايجاد جهنّم دنيايي مي‏دانند، تنها به بهشت دروغين و كاذبي دل خوش كرده‏اند كه انسان گسسته از دين، تنها دين را براي خلوت‏هاي زندگي و حياتْ خلوت اجتماعي خود مي‏خواهد و ديگر هيچ. ديني كه از نقطه آغازين آفرينش انساني تا انجام هستي او در اين عالم و عوالم ديگر را تحت پوشش گرفته است و از لايه‏هاي رويين تا طبقات نهاني وجود را تحت شاهپر خود دارد و نيز ديني كه چراغ راه او در همه ساحت‏هاي وجودي و حوزه‏هاي فردي و اجتماعي است، تصوّر انفكاك يا جدايي آن از حوزه‏هاي بشري، مواجه با يك خلأ جدّي، و با تنهايي و غربت شكننده‏اي همراه خواهد بود. لذا، بايد با همه وجود او را پاس داشت.
    اسلام، كليد معمّاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي روزگار ماست؛ مشروط بر اين‏كه تفسيرهاي دلخواسته و تبيين‏هاي انحرافي اين عصر را رها كرده، تمام توجّه را به منبع لايزال وحي الهي معطوف داريم.
    بشر، گرچه نيازها، انتظارات و مطالبات فراوان و جدّي نسبت به دين دارد، ليكن بسياري از نيازها و خواسته‏هاي فطري يا غير فطري او كه شكل معيّن پيدا نكرده، در آموزه‏هاي ديني شكوفا و شناخته مي‏شود. انسان متوهّم مي‏پندارد كه مي‏تواند مستقلا ً و تنها با تكيه بر عقل خود بنياد، بر همهٴ حيثيت‏ها و جهات وجوديش فائق آيد و با تكيه بر آراي عمومي و ايجاد افكار عمومي يا حاكميت اكثريت يا بنيان كردن امور بر اساس و محوريت انسان به نام اُومانيسم، دغدغه‏هاي روزگارش را به سامان برساند؛ غافل از آن‏كه همه قوا و نيروهاي بشري، اعم از عقل، آرا و افكار مردم و... تنها به امامت وحي مي‏توانند كارآيي لازم خود را داشته، كاركرد مناسب خود را ارائه كنند؛ وگرنه همانند نيروها و قواي مختلف يك لشكرِ بدون فرمانده، نه تنها وحدت جمعي خود را از دست داده، در مقابل دشمن قرار نمي‏گيرند، چه بسا در جهت سركوب و از بين بردن يك‏ديگر نيز قرار مي‏گيرند.
    بشر امروز با تجربه كردن همهٴ مرام‏ها و مسلك‏هاي علمي و عملي و با نااميدي تمام، از آن‏ها دوباره خود را به نقطه صفر رساند و انتظارات خود را از دين فهرست مي‏كند؛ امّا اين بار نبايد تجربهٴ گذشته را به زباني ديگر تكرار كند و خواسته‏هاي نفساني و تمايلات غير واقعي خود را به عنوان توقّع از دين بر آن تحميل نمايد؛ بلكه اين بار بايد اجازه دهد تا دين به او راه را ارائه و سفرهٴ هستي و جهات وجودي‏اش را باز و تشريح كند و نيز اجزا و عناصر نفساني‏اش را به او بياموزد و نسخه شفابخش و نجات از جهالت و ضلالت را مكتوب كند؛ زيرا پيچيده‏ترين موجود در نظام هستي، انسان است و تنها انسانْ آفرين مي‏تواند نيازهاي صادق او را از كاذب و انتظارات واقعي او را از غير واقعي به او بنماياند.
    در اين كتاب، به طرح اين سؤ ال و نياز روزگار ما، كه امروزه مجامع فرهنگي و حتي عمومي را به خود مشغول داشته، يعني انتظار بشر از دين پرداخته و پاسخ‏هايي مناسب و درخور، فراخور اين بحث به آن داده شده است.
    اين اثر شايسته و ارزشمند، محصول آرا، نظرات و پاسخ‏هاي مستدل و برهاني حكيم متألّه، حضرت آيةالله جوادي آملي (دام‏ظلّه) است كه در يك تنظيم مناسب علمي و مطابق با نياز روز جامعه به محضر استاد ارائه شد و با قلم پرتوان و وزين، در يك ساختار و اصلاح نهايي، تقديم نخبگان فرهنگي و علاقه‏مندان به اين‏گونه مباحث مي‏شود. در همين جا از محقق و استاد محترم، جناب حجّةالاسلام آقاي محمّد رضا مصطفي پور كه بيش از يك سال به شكل دايم در صحبت استاد به بحث و بررسي و تنظيم نظرات پرداخته‏اند و نيز از فاضل محترم، جناب حجةالاسلام، آقاي سعيد بندعلي كه ويراستاري اين اثر را پذيرفتند، تشكّر و تقدير مي‏نماييم.
    قابل توجه است كه گرچه رويكرد اساسي و اصلي كتاب، نسبت به پاسخ به سؤال مزبور است، ليكن به نكات اساسي و عمدهٴ زيربنايي در ارتباط با اين‏گونه تفكّرات پرداخته شده كه هر يك فصل مستقلّي از بحث را به خود اختصاص داده است.
    اين نوشتار در سه بخش تنظيم گرديده است؛ بخش اوّل به كليات مسأله و مبادي تصوّري آن و بخش دوم به راه‏هاي تبيين انتظار بشر از اين مي‏پردازد. در بخش سوم نيز نمونه‏هايي از پاسخ دين به انتظارات بشر مطرح مي‏شود.