دیگر اخبار | بایگانی
پنجمین شماره نشریه علمی «علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره پنجم «دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده انتشارشد.
دانش و پژوهش دینی
اشتياق به حيات دائم و نيز سلامت مستمر، در نهان همگان نهادينه شده است؛ نه كسي فاقد آن است و نه كسي را مي توان بر آن ملامت كرد، زيرا مطلب فطري فراگير است و از آسيبِ قدح مصون.
کوثر معرفت در کلام اسوه عصمت
براي بندگان مخلص و پاکي هم چون فاطمه (س) مقاماتي است كه ديگران را به آن راهي نيست؛ به گونه اي که از گزند وسوسه اهرمن و فريب شيطان مصون اند: ﴿لاُزَيِّنَنَّ لَهُم فِى الاَرضِ و لاُغوِيَنَّهُم اَجمَعين* اِلّا عِبادَكَ مِنهُمُ المُخلَصين﴾ و از حضور در...
فقه جعفري سازنده تمدن شیعی
تبيينِ منزلت والاي مظاهر اسماي حسناي الهي كه حضرت امام صادق (عليه‌السلام)، از بارزترين مصاديق آن است، ميسور اَحَدي در گستره زمان و پهنه زمين و به هيچ زباني نبوده و نيست.
گزارش تفصیلی؛
گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش روز چهارشنبه 17 بهمن‌ماه 1397 در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
شماره 29 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، شماره بیست و نهم «دو فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
«عقلانیت وحیانی»، منهج و روش معرفتی آیت الله العظمی جوادی آملی
نشست علمی «تبیین ویژگی های منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی» با حضور جمعی از اندیشمندان و اساتید دانشگاه های کشور تونس و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
تازه های نشر؛
جلد 47 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 47 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
پنجمین نشست هم‌اندیشی علم دینی با موضوع «روش شناسی علم دینی و دلالت های آن در علوم انسانی»
پنجمین نشست هم‌اندیشی علم دینی با حضور استاد حجت الاسلام حمید پارسانیا (زید عزه) و با موضوع «روش شناسی علم دینی و دلالت های آن در علوم انسانی» در روز پنج شنبه، 4 بهمن ماه 1397 در سالن همایش های غدیر شهر قم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی:
متن سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در آیین رونمایی از کتاب تحریر الاصول
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، روز پنجشنبه 6 دی ماه 1397 در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
ـــ ـــ



آن دسته از انسان‏ها كه در طول تاريخ، نظام و برنامه الهي را در ساماندهي امر بشر و به سعادت رساندن آنان انتخاب كرده‏اند، همواره خود را با انبيا و اوليا همراه كرده و در دار فاني و سراي باقي با آنان محشورند.

    ستايش خداي را كه آغاز عالم را با نور نبوّت و انجام آن را با ظهور ولايت منسجم و يكسان ساخت. ثنا و سپاس مر پيامبري را كه ختم دين و پايان آيينش را با كسي كه كنيه و اسم او را به همراه دارد، يعني مهدي(عج) همراه كرده است. درود بي حد و ثناي بي عد، مر انساني را كه نقطه اميد عالم و آدم بوده و تمامي زيبايي‏ها و كمالات عالم و آدم را در پايان جهان جمع كرده، معناي زندگي انساني و حيات معقول را كه بر محور حق و مدار عدل است، به نمايش مي‏گذارد.
    بشر از آن روزگار كه پا به عرصه حيات نهاده تا كنون، هرگز لذّت زندگي و حيات انساني را در طبيعت نچشيده و وجود جامعه‏اي تمام عيار را كه عدل‏محور و حق‏گرا باشد، تجربه نكرده است.
    صف انبيا و اوليا همواره در مقابل قدرتمندان فرعوني و زراندوزان قاروني و تزويرگران سامري وجود داشته و انسان‏ها در تقابل اين جريان، يا شهادت را مي‏آزمودند و يا هلاكت را بهره خود مي‏كردند. خيمه جنگ قابيليان و هابيليان چهره سياه و كريه خود را بر سراسر عالم و تمامي تاريخ و همه جغرافيا چيره و مسلط كرده و بديهي است كه با چنين وضعي، انسان هرگز طعم زندگي آرام و سعادت آفرين را كه دنياي فرحبخش و سراسر نشاط، همراه با عبوديّت و بندگي خدا كه بقا و جاودانگي جهاني را به همراه داشته باشد، به چشم نديده است.
    فلسفه آفرينش و برنامه و هدفي كه براي انسان طراحي شده بود، با آنچه تاكنون براي بشر اتّفاق افتاده، متفاوت بوده و هست. به رغم وجود همه علل و عوامل سعادت، بشر رنگ خاك را بر افلاك ترجيح داده، جلوه طبيعت را بر نگار فطرت برتري بخشيد و لباس خوديّت را بر رداي خلافت رجحان داد و بقا را به فنا فروخت و در نهايت صبغه شقاوت بر لون سعادت چربيد و مسير باطل و تباهي طي شد و ثري با ثريا تعويض گرديد و تراب به جاي رب الارباب نشست و زهي نگون‏بختي بشر كه اين معنا را در يوم التغابن و يوم الحسرة مشاهده خواهد كرد.
    امّا برنامه جهاني و نظم و سنّت الهي تغيير نخواهد كرد و نظامي كه پروردگار عالم مهندسي كرد، چه همگان تبعيت كنند و چه احدي تابع نباشد، به پيش خواهد رفت و اراده الهي محقق خواهد شد: ﴿اِنَّ اللّهَ بلِغُ اَمرِه﴾  و ﴿واللّهُ غالِب عَلي اَمرِه﴾.
    اگر انبياي الهي همانند يحياي شهيد، گروه گروه به مذبح شهادت مي‏رفتند و اگر اولياي ربوبي همانند حسين شهيد(عليه‌السلام) دسته دسته به مصارع عشاق و مقاتل اوصيا مي‏پيوستند، در عزم و اراده خلل‏ناپذير حق تبديلي صورت نمي‏گيرد و در نظام تدويني حق تغييري رخ نمي‏دهد، زيرا بر اساس حكمت طراحي شده و بر اساس زيبايي و اتقان اجرا مي‏شود: ﴿اَتقَنَ كُلَّ شي‏ء﴾.
    آن دسته از انسان‏ها كه در طول تاريخ، نظام و برنامه الهي را در ساماندهي امر بشر و به سعادت رساندن آنان انتخاب كرده‏اند، همواره خود را با انبيا و اوليا همراه كرده و در دار فاني و سراي باقي با آنان محشورند. در اين دوران نيز افرادي كه مسير ولايت را كه ادامه رسالت است، برگزيده‏اند و بر مبناي امامت عامّه حيات معقول و زندگي بشري يافتند و از حيات و مرگ جاهلي رستند، همواره به دنبال امامت خاصه‏اي هستند كه شب و روز حيات خود را با او پيوند دهند و از آلودگي‏هاي فكري و پلشتي‏هاي عملي ديگران در امان بمانند. امامي كه انسان كامل و خليفه الهي است و تمامي حقيقت خود را براي اراده الهي خالص كرده، چيزي جز مظهريت تام حق تعالي نيست و همه كمالات سابق را در عالي‏ترين صورت به همراه دارد، آب حياتي است كه زندگي آسوده، ثمره اطاعت از اوست. روزگار ما كه عصر غيبت و انتظار است، از دو ويژگي بزرگ برخوردار است:
    ويژگي نخست اينكه انسان‏ها در اين دوران مي‏كوشند، با الهام از حضور معنوي و سايه ولايت، آموزه‏ها و تعاليم صحيح و راستين را از منابع ديني كتاب و سنّت استخراج كنند و با عنايت آن حضرت، از حيات و زندگي خرافه دروغ و موهوم بگريزند و از دام هوسبازان، دنيامداران و انسان‏هاي مختال و فخور كه در جاي جاي عالم خود را به اشتباه و دروغ، مرتبط با امام زمان(عج) مي‏دانند، دوري جويند و تنها به عالمان ربّاني و وارستگاني كه علماً و عملاً خود را در ساحت امام(عليه‌السلام) ديده و بي‏هيچ ادّعايي، امام(عليه‌السلام) را منزّه از آن مي‏دانند كه در خواب آن و به بيداري اين آيد. آنان جاي خالي امام را با سنّت، سيره، عقايد، اخلاق و توصيه‏هاي آن حضرت پرمي‏كنند.
    ويژگي دوّم اين جامعه، انتظار و آماده شدن براي هنگامه‏اي عظيم و حماسه‏اي عزيز است كه همان حماسه ظهور است. بنيان انتظار، شرايط انتظار و منتظر واقعي از جمله امور ضروري است كه جامعه منتظر بايد آگاه باشد و خود را براي آن مستعد سازد.
    به رغم سعي و كوشش عالمانه و خالصانه‏اي كه در شناخت و شناساندن حضرت امام مهدي(عج) از سوي اشخاص و جريان‏هاي اسلامي صورت پذيرفته، همواره دام افراط و درّه تفريط به روي اين موضوع گسترده گشوده بوده، هست و خواهد بود و تنها كساني از مضلّه افراط و ضلالت تفريط نجات يافته‏اند، كه توانسته‏اند به مستمسك امام‏شناسي واقعي تمسك جويند و از آن بهره‏مند شوند.
    اين كتاب شريف كه به نام «امام مهدي(عج)، موجود موعود» مزيّن است، مجموعه مباحث، گفتارها و نوشته‏هايي است كه استاد آيت‏الله جوادي آملي(دام‏ظله) درباره حضرت بقية الله و عزيز فاطمه زهرا(عليهاالسلام) حضرت حجت‏بن‏الحسن العسكري(عليه‌السلام) ايراد و انشاء كرده‏اند و با مقدمّه‏اي گرانبها آن را تتميم فرمودند. اين كتاب در سه بخش امام‏شناسي، انتظار و از ظهور تا مدينه فاضله مهدوي در گروه عترت‏پژوهي پژوهشكده علوم وحياني معارج، توسط دوست و فاضل محترم جناب حجت الاسلام سيّد محمّدحسن مخبر تنظيم و تحقيق شده است. جناب حجت الاسلام سعيد بندعلي نيز ويرايش اين اثر را بر عهده داشتند كه مركز نشر اسراء مراتب تقدير خود را از ايشان اعلام مي‏دارد.