دیگر اخبار | بایگانی
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ‌جوادی آملی:
بزرگی و عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست/صدرالمتألهین هیچ محدوده ای برای علم قائل نشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا مراسم بزرگداشتی از سوی مجمع عالی حکمت شعبه شیراز در این شهر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی...
گزارش تصویری؛ آئین بزرگداشت ملاصدرا در شیراز برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، آئین بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه، حکیم صدر المتالهین، فیلسوف شهیر قرن دهم هجری قمری، با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان، در زادگاهش شهر شیراز ...
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در پی امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و پژوهشی بين «بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی» و «بنياد بین المللی علوم وحیانی اسراء»، ارتباط اینترنتی کتابخانه پژوهشگاه معارج وابسته به بنیاد اسراء و کتابخانه آستان قدس...
تجلیل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم، پیش از شروع درس خارج فقه معظم له در مسجد اعظم قم، از مقام علمی استاد خود تجلیل به عمل آوردند.
به زودی منتشر می شود؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد نخست از مجموعه ارزشمند و گرانسنگ «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج البلاغه» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام عزه) آماده چاپ و به زودی منتشر خواهد شد.
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
کتاب«مبانی حقوق عمومی با تاکید بر منظومه فکری علامه آیت الله جوادی...
دومین تجربه همکاری مشترک سازمان سمت و بنیاد اسراء آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در راستای همکاری های مشترک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت) و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، کتاب «مبانی حقوق عمومی با تاکید بر منظومه فکری علامه آیت الله جوادی آملی(دام ظله) (مبانی تحلیلی نظام...
شماره چهاردهم نشریه علمی پژوهشی «اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره چهاردهم نشریه علمی پژوهشی «اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



آن دسته از انسان‏ها كه در طول تاريخ، نظام و برنامه الهي را در ساماندهي امر بشر و به سعادت رساندن آنان انتخاب كرده‏اند، همواره خود را با انبيا و اوليا همراه كرده و در دار فاني و سراي باقي با آنان محشورند.

    ستايش خداي را كه آغاز عالم را با نور نبوّت و انجام آن را با ظهور ولايت منسجم و يكسان ساخت. ثنا و سپاس مر پيامبري را كه ختم دين و پايان آيينش را با كسي كه كنيه و اسم او را به همراه دارد، يعني مهدي(عج) همراه كرده است. درود بي حد و ثناي بي عد، مر انساني را كه نقطه اميد عالم و آدم بوده و تمامي زيبايي‏ها و كمالات عالم و آدم را در پايان جهان جمع كرده، معناي زندگي انساني و حيات معقول را كه بر محور حق و مدار عدل است، به نمايش مي‏گذارد.
    بشر از آن روزگار كه پا به عرصه حيات نهاده تا كنون، هرگز لذّت زندگي و حيات انساني را در طبيعت نچشيده و وجود جامعه‏اي تمام عيار را كه عدل‏محور و حق‏گرا باشد، تجربه نكرده است.
    صف انبيا و اوليا همواره در مقابل قدرتمندان فرعوني و زراندوزان قاروني و تزويرگران سامري وجود داشته و انسان‏ها در تقابل اين جريان، يا شهادت را مي‏آزمودند و يا هلاكت را بهره خود مي‏كردند. خيمه جنگ قابيليان و هابيليان چهره سياه و كريه خود را بر سراسر عالم و تمامي تاريخ و همه جغرافيا چيره و مسلط كرده و بديهي است كه با چنين وضعي، انسان هرگز طعم زندگي آرام و سعادت آفرين را كه دنياي فرحبخش و سراسر نشاط، همراه با عبوديّت و بندگي خدا كه بقا و جاودانگي جهاني را به همراه داشته باشد، به چشم نديده است.
    فلسفه آفرينش و برنامه و هدفي كه براي انسان طراحي شده بود، با آنچه تاكنون براي بشر اتّفاق افتاده، متفاوت بوده و هست. به رغم وجود همه علل و عوامل سعادت، بشر رنگ خاك را بر افلاك ترجيح داده، جلوه طبيعت را بر نگار فطرت برتري بخشيد و لباس خوديّت را بر رداي خلافت رجحان داد و بقا را به فنا فروخت و در نهايت صبغه شقاوت بر لون سعادت چربيد و مسير باطل و تباهي طي شد و ثري با ثريا تعويض گرديد و تراب به جاي رب الارباب نشست و زهي نگون‏بختي بشر كه اين معنا را در يوم التغابن و يوم الحسرة مشاهده خواهد كرد.
    امّا برنامه جهاني و نظم و سنّت الهي تغيير نخواهد كرد و نظامي كه پروردگار عالم مهندسي كرد، چه همگان تبعيت كنند و چه احدي تابع نباشد، به پيش خواهد رفت و اراده الهي محقق خواهد شد: ﴿اِنَّ اللّهَ بلِغُ اَمرِه﴾  و ﴿واللّهُ غالِب عَلي اَمرِه﴾.
    اگر انبياي الهي همانند يحياي شهيد، گروه گروه به مذبح شهادت مي‏رفتند و اگر اولياي ربوبي همانند حسين شهيد(عليه‌السلام) دسته دسته به مصارع عشاق و مقاتل اوصيا مي‏پيوستند، در عزم و اراده خلل‏ناپذير حق تبديلي صورت نمي‏گيرد و در نظام تدويني حق تغييري رخ نمي‏دهد، زيرا بر اساس حكمت طراحي شده و بر اساس زيبايي و اتقان اجرا مي‏شود: ﴿اَتقَنَ كُلَّ شي‏ء﴾.
    آن دسته از انسان‏ها كه در طول تاريخ، نظام و برنامه الهي را در ساماندهي امر بشر و به سعادت رساندن آنان انتخاب كرده‏اند، همواره خود را با انبيا و اوليا همراه كرده و در دار فاني و سراي باقي با آنان محشورند. در اين دوران نيز افرادي كه مسير ولايت را كه ادامه رسالت است، برگزيده‏اند و بر مبناي امامت عامّه حيات معقول و زندگي بشري يافتند و از حيات و مرگ جاهلي رستند، همواره به دنبال امامت خاصه‏اي هستند كه شب و روز حيات خود را با او پيوند دهند و از آلودگي‏هاي فكري و پلشتي‏هاي عملي ديگران در امان بمانند. امامي كه انسان كامل و خليفه الهي است و تمامي حقيقت خود را براي اراده الهي خالص كرده، چيزي جز مظهريت تام حق تعالي نيست و همه كمالات سابق را در عالي‏ترين صورت به همراه دارد، آب حياتي است كه زندگي آسوده، ثمره اطاعت از اوست. روزگار ما كه عصر غيبت و انتظار است، از دو ويژگي بزرگ برخوردار است:
    ويژگي نخست اينكه انسان‏ها در اين دوران مي‏كوشند، با الهام از حضور معنوي و سايه ولايت، آموزه‏ها و تعاليم صحيح و راستين را از منابع ديني كتاب و سنّت استخراج كنند و با عنايت آن حضرت، از حيات و زندگي خرافه دروغ و موهوم بگريزند و از دام هوسبازان، دنيامداران و انسان‏هاي مختال و فخور كه در جاي جاي عالم خود را به اشتباه و دروغ، مرتبط با امام زمان(عج) مي‏دانند، دوري جويند و تنها به عالمان ربّاني و وارستگاني كه علماً و عملاً خود را در ساحت امام(عليه‌السلام) ديده و بي‏هيچ ادّعايي، امام(عليه‌السلام) را منزّه از آن مي‏دانند كه در خواب آن و به بيداري اين آيد. آنان جاي خالي امام را با سنّت، سيره، عقايد، اخلاق و توصيه‏هاي آن حضرت پرمي‏كنند.
    ويژگي دوّم اين جامعه، انتظار و آماده شدن براي هنگامه‏اي عظيم و حماسه‏اي عزيز است كه همان حماسه ظهور است. بنيان انتظار، شرايط انتظار و منتظر واقعي از جمله امور ضروري است كه جامعه منتظر بايد آگاه باشد و خود را براي آن مستعد سازد.
    به رغم سعي و كوشش عالمانه و خالصانه‏اي كه در شناخت و شناساندن حضرت امام مهدي(عج) از سوي اشخاص و جريان‏هاي اسلامي صورت پذيرفته، همواره دام افراط و درّه تفريط به روي اين موضوع گسترده گشوده بوده، هست و خواهد بود و تنها كساني از مضلّه افراط و ضلالت تفريط نجات يافته‏اند، كه توانسته‏اند به مستمسك امام‏شناسي واقعي تمسك جويند و از آن بهره‏مند شوند.
    اين كتاب شريف كه به نام «امام مهدي(عج)، موجود موعود» مزيّن است، مجموعه مباحث، گفتارها و نوشته‏هايي است كه استاد آيت‏الله جوادي آملي(دام‏ظله) درباره حضرت بقية الله و عزيز فاطمه زهرا(عليهاالسلام) حضرت حجت‏بن‏الحسن العسكري(عليه‌السلام) ايراد و انشاء كرده‏اند و با مقدمّه‏اي گرانبها آن را تتميم فرمودند. اين كتاب در سه بخش امام‏شناسي، انتظار و از ظهور تا مدينه فاضله مهدوي در گروه عترت‏پژوهي پژوهشكده علوم وحياني معارج، توسط دوست و فاضل محترم جناب حجت الاسلام سيّد محمّدحسن مخبر تنظيم و تحقيق شده است. جناب حجت الاسلام سعيد بندعلي نيز ويرايش اين اثر را بر عهده داشتند كه مركز نشر اسراء مراتب تقدير خود را از ايشان اعلام مي‏دارد.