دیگر اخبار | بایگانی
دیدار اعضای هیئت تحریریه نشریه اخلاق وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه علمی اعضای هیئت تحریریه «نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع بررسی پرسش های مطرح شده حول محور مقاله «فلسفه اخلاق از دیدگاه استاد جوادی آملی» که در چهاردهمین شماره این نشریه،...
تازه های نشر؛
جلد 48 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 48 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 49 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 49 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مرکز بین المللی نشر اسراء مجلدات 13 تا 16 تفسیر گرانسنگ تسنیم و کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از مجموعه تالیفات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان عربی ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.
طرح ملی «درجات» با محوریت آثار آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طرح ملی «درجات» با محوریت آثار گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
«مرجع»، استنباط شخصی ندارد و یک منبع وحیانی مبدأ فتاوای اوست
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در پاسخ به اینکه آیا آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مصلحت سنجی حکم مرجع متوجه مرجع نیست؟ گفت: مرجع به تنها منبعی که از جایگاه آن منبع بایستی این احکام را استنباط کند، رجوع و تمسک...
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر علوم؛
باید در دانشگاه ها، دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که امروز به شهر مقدس قم سفر کرده است، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد
منتشر شد؛
مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کتاب ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به قلم حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد.
مقاله پژوهشی؛
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌ الله جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



آن دسته از انسان‏ها كه در طول تاريخ، نظام و برنامه الهي را در ساماندهي امر بشر و به سعادت رساندن آنان انتخاب كرده‏اند، همواره خود را با انبيا و اوليا همراه كرده و در دار فاني و سراي باقي با آنان محشورند.

    ستايش خداي را كه آغاز عالم را با نور نبوّت و انجام آن را با ظهور ولايت منسجم و يكسان ساخت. ثنا و سپاس مر پيامبري را كه ختم دين و پايان آيينش را با كسي كه كنيه و اسم او را به همراه دارد، يعني مهدي(عج) همراه كرده است. درود بي حد و ثناي بي عد، مر انساني را كه نقطه اميد عالم و آدم بوده و تمامي زيبايي‏ها و كمالات عالم و آدم را در پايان جهان جمع كرده، معناي زندگي انساني و حيات معقول را كه بر محور حق و مدار عدل است، به نمايش مي‏گذارد.
    بشر از آن روزگار كه پا به عرصه حيات نهاده تا كنون، هرگز لذّت زندگي و حيات انساني را در طبيعت نچشيده و وجود جامعه‏اي تمام عيار را كه عدل‏محور و حق‏گرا باشد، تجربه نكرده است.
    صف انبيا و اوليا همواره در مقابل قدرتمندان فرعوني و زراندوزان قاروني و تزويرگران سامري وجود داشته و انسان‏ها در تقابل اين جريان، يا شهادت را مي‏آزمودند و يا هلاكت را بهره خود مي‏كردند. خيمه جنگ قابيليان و هابيليان چهره سياه و كريه خود را بر سراسر عالم و تمامي تاريخ و همه جغرافيا چيره و مسلط كرده و بديهي است كه با چنين وضعي، انسان هرگز طعم زندگي آرام و سعادت آفرين را كه دنياي فرحبخش و سراسر نشاط، همراه با عبوديّت و بندگي خدا كه بقا و جاودانگي جهاني را به همراه داشته باشد، به چشم نديده است.
    فلسفه آفرينش و برنامه و هدفي كه براي انسان طراحي شده بود، با آنچه تاكنون براي بشر اتّفاق افتاده، متفاوت بوده و هست. به رغم وجود همه علل و عوامل سعادت، بشر رنگ خاك را بر افلاك ترجيح داده، جلوه طبيعت را بر نگار فطرت برتري بخشيد و لباس خوديّت را بر رداي خلافت رجحان داد و بقا را به فنا فروخت و در نهايت صبغه شقاوت بر لون سعادت چربيد و مسير باطل و تباهي طي شد و ثري با ثريا تعويض گرديد و تراب به جاي رب الارباب نشست و زهي نگون‏بختي بشر كه اين معنا را در يوم التغابن و يوم الحسرة مشاهده خواهد كرد.
    امّا برنامه جهاني و نظم و سنّت الهي تغيير نخواهد كرد و نظامي كه پروردگار عالم مهندسي كرد، چه همگان تبعيت كنند و چه احدي تابع نباشد، به پيش خواهد رفت و اراده الهي محقق خواهد شد: ﴿اِنَّ اللّهَ بلِغُ اَمرِه﴾  و ﴿واللّهُ غالِب عَلي اَمرِه﴾.
    اگر انبياي الهي همانند يحياي شهيد، گروه گروه به مذبح شهادت مي‏رفتند و اگر اولياي ربوبي همانند حسين شهيد(عليه‌السلام) دسته دسته به مصارع عشاق و مقاتل اوصيا مي‏پيوستند، در عزم و اراده خلل‏ناپذير حق تبديلي صورت نمي‏گيرد و در نظام تدويني حق تغييري رخ نمي‏دهد، زيرا بر اساس حكمت طراحي شده و بر اساس زيبايي و اتقان اجرا مي‏شود: ﴿اَتقَنَ كُلَّ شي‏ء﴾.
    آن دسته از انسان‏ها كه در طول تاريخ، نظام و برنامه الهي را در ساماندهي امر بشر و به سعادت رساندن آنان انتخاب كرده‏اند، همواره خود را با انبيا و اوليا همراه كرده و در دار فاني و سراي باقي با آنان محشورند. در اين دوران نيز افرادي كه مسير ولايت را كه ادامه رسالت است، برگزيده‏اند و بر مبناي امامت عامّه حيات معقول و زندگي بشري يافتند و از حيات و مرگ جاهلي رستند، همواره به دنبال امامت خاصه‏اي هستند كه شب و روز حيات خود را با او پيوند دهند و از آلودگي‏هاي فكري و پلشتي‏هاي عملي ديگران در امان بمانند. امامي كه انسان كامل و خليفه الهي است و تمامي حقيقت خود را براي اراده الهي خالص كرده، چيزي جز مظهريت تام حق تعالي نيست و همه كمالات سابق را در عالي‏ترين صورت به همراه دارد، آب حياتي است كه زندگي آسوده، ثمره اطاعت از اوست. روزگار ما كه عصر غيبت و انتظار است، از دو ويژگي بزرگ برخوردار است:
    ويژگي نخست اينكه انسان‏ها در اين دوران مي‏كوشند، با الهام از حضور معنوي و سايه ولايت، آموزه‏ها و تعاليم صحيح و راستين را از منابع ديني كتاب و سنّت استخراج كنند و با عنايت آن حضرت، از حيات و زندگي خرافه دروغ و موهوم بگريزند و از دام هوسبازان، دنيامداران و انسان‏هاي مختال و فخور كه در جاي جاي عالم خود را به اشتباه و دروغ، مرتبط با امام زمان(عج) مي‏دانند، دوري جويند و تنها به عالمان ربّاني و وارستگاني كه علماً و عملاً خود را در ساحت امام(عليه‌السلام) ديده و بي‏هيچ ادّعايي، امام(عليه‌السلام) را منزّه از آن مي‏دانند كه در خواب آن و به بيداري اين آيد. آنان جاي خالي امام را با سنّت، سيره، عقايد، اخلاق و توصيه‏هاي آن حضرت پرمي‏كنند.
    ويژگي دوّم اين جامعه، انتظار و آماده شدن براي هنگامه‏اي عظيم و حماسه‏اي عزيز است كه همان حماسه ظهور است. بنيان انتظار، شرايط انتظار و منتظر واقعي از جمله امور ضروري است كه جامعه منتظر بايد آگاه باشد و خود را براي آن مستعد سازد.
    به رغم سعي و كوشش عالمانه و خالصانه‏اي كه در شناخت و شناساندن حضرت امام مهدي(عج) از سوي اشخاص و جريان‏هاي اسلامي صورت پذيرفته، همواره دام افراط و درّه تفريط به روي اين موضوع گسترده گشوده بوده، هست و خواهد بود و تنها كساني از مضلّه افراط و ضلالت تفريط نجات يافته‏اند، كه توانسته‏اند به مستمسك امام‏شناسي واقعي تمسك جويند و از آن بهره‏مند شوند.
    اين كتاب شريف كه به نام «امام مهدي(عج)، موجود موعود» مزيّن است، مجموعه مباحث، گفتارها و نوشته‏هايي است كه استاد آيت‏الله جوادي آملي(دام‏ظله) درباره حضرت بقية الله و عزيز فاطمه زهرا(عليهاالسلام) حضرت حجت‏بن‏الحسن العسكري(عليه‌السلام) ايراد و انشاء كرده‏اند و با مقدمّه‏اي گرانبها آن را تتميم فرمودند. اين كتاب در سه بخش امام‏شناسي، انتظار و از ظهور تا مدينه فاضله مهدوي در گروه عترت‏پژوهي پژوهشكده علوم وحياني معارج، توسط دوست و فاضل محترم جناب حجت الاسلام سيّد محمّدحسن مخبر تنظيم و تحقيق شده است. جناب حجت الاسلام سعيد بندعلي نيز ويرايش اين اثر را بر عهده داشتند كه مركز نشر اسراء مراتب تقدير خود را از ايشان اعلام مي‏دارد.