در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



آن دسته از انسان‏ها كه در طول تاريخ، نظام و برنامه الهي را در ساماندهي امر بشر و به سعادت رساندن آنان انتخاب كرده‏اند، همواره خود را با انبيا و اوليا همراه كرده و در دار فاني و سراي باقي با آنان محشورند.

    ستايش خداي را كه آغاز عالم را با نور نبوّت و انجام آن را با ظهور ولايت منسجم و يكسان ساخت. ثنا و سپاس مر پيامبري را كه ختم دين و پايان آيينش را با كسي كه كنيه و اسم او را به همراه دارد، يعني مهدي(عج) همراه كرده است. درود بي حد و ثناي بي عد، مر انساني را كه نقطه اميد عالم و آدم بوده و تمامي زيبايي‏ها و كمالات عالم و آدم را در پايان جهان جمع كرده، معناي زندگي انساني و حيات معقول را كه بر محور حق و مدار عدل است، به نمايش مي‏گذارد.
    بشر از آن روزگار كه پا به عرصه حيات نهاده تا كنون، هرگز لذّت زندگي و حيات انساني را در طبيعت نچشيده و وجود جامعه‏اي تمام عيار را كه عدل‏محور و حق‏گرا باشد، تجربه نكرده است.
    صف انبيا و اوليا همواره در مقابل قدرتمندان فرعوني و زراندوزان قاروني و تزويرگران سامري وجود داشته و انسان‏ها در تقابل اين جريان، يا شهادت را مي‏آزمودند و يا هلاكت را بهره خود مي‏كردند. خيمه جنگ قابيليان و هابيليان چهره سياه و كريه خود را بر سراسر عالم و تمامي تاريخ و همه جغرافيا چيره و مسلط كرده و بديهي است كه با چنين وضعي، انسان هرگز طعم زندگي آرام و سعادت آفرين را كه دنياي فرحبخش و سراسر نشاط، همراه با عبوديّت و بندگي خدا كه بقا و جاودانگي جهاني را به همراه داشته باشد، به چشم نديده است.
    فلسفه آفرينش و برنامه و هدفي كه براي انسان طراحي شده بود، با آنچه تاكنون براي بشر اتّفاق افتاده، متفاوت بوده و هست. به رغم وجود همه علل و عوامل سعادت، بشر رنگ خاك را بر افلاك ترجيح داده، جلوه طبيعت را بر نگار فطرت برتري بخشيد و لباس خوديّت را بر رداي خلافت رجحان داد و بقا را به فنا فروخت و در نهايت صبغه شقاوت بر لون سعادت چربيد و مسير باطل و تباهي طي شد و ثري با ثريا تعويض گرديد و تراب به جاي رب الارباب نشست و زهي نگون‏بختي بشر كه اين معنا را در يوم التغابن و يوم الحسرة مشاهده خواهد كرد.
    امّا برنامه جهاني و نظم و سنّت الهي تغيير نخواهد كرد و نظامي كه پروردگار عالم مهندسي كرد، چه همگان تبعيت كنند و چه احدي تابع نباشد، به پيش خواهد رفت و اراده الهي محقق خواهد شد: ﴿اِنَّ اللّهَ بلِغُ اَمرِه﴾  و ﴿واللّهُ غالِب عَلي اَمرِه﴾.
    اگر انبياي الهي همانند يحياي شهيد، گروه گروه به مذبح شهادت مي‏رفتند و اگر اولياي ربوبي همانند حسين شهيد(عليه‌السلام) دسته دسته به مصارع عشاق و مقاتل اوصيا مي‏پيوستند، در عزم و اراده خلل‏ناپذير حق تبديلي صورت نمي‏گيرد و در نظام تدويني حق تغييري رخ نمي‏دهد، زيرا بر اساس حكمت طراحي شده و بر اساس زيبايي و اتقان اجرا مي‏شود: ﴿اَتقَنَ كُلَّ شي‏ء﴾.
    آن دسته از انسان‏ها كه در طول تاريخ، نظام و برنامه الهي را در ساماندهي امر بشر و به سعادت رساندن آنان انتخاب كرده‏اند، همواره خود را با انبيا و اوليا همراه كرده و در دار فاني و سراي باقي با آنان محشورند. در اين دوران نيز افرادي كه مسير ولايت را كه ادامه رسالت است، برگزيده‏اند و بر مبناي امامت عامّه حيات معقول و زندگي بشري يافتند و از حيات و مرگ جاهلي رستند، همواره به دنبال امامت خاصه‏اي هستند كه شب و روز حيات خود را با او پيوند دهند و از آلودگي‏هاي فكري و پلشتي‏هاي عملي ديگران در امان بمانند. امامي كه انسان كامل و خليفه الهي است و تمامي حقيقت خود را براي اراده الهي خالص كرده، چيزي جز مظهريت تام حق تعالي نيست و همه كمالات سابق را در عالي‏ترين صورت به همراه دارد، آب حياتي است كه زندگي آسوده، ثمره اطاعت از اوست. روزگار ما كه عصر غيبت و انتظار است، از دو ويژگي بزرگ برخوردار است:
    ويژگي نخست اينكه انسان‏ها در اين دوران مي‏كوشند، با الهام از حضور معنوي و سايه ولايت، آموزه‏ها و تعاليم صحيح و راستين را از منابع ديني كتاب و سنّت استخراج كنند و با عنايت آن حضرت، از حيات و زندگي خرافه دروغ و موهوم بگريزند و از دام هوسبازان، دنيامداران و انسان‏هاي مختال و فخور كه در جاي جاي عالم خود را به اشتباه و دروغ، مرتبط با امام زمان(عج) مي‏دانند، دوري جويند و تنها به عالمان ربّاني و وارستگاني كه علماً و عملاً خود را در ساحت امام(عليه‌السلام) ديده و بي‏هيچ ادّعايي، امام(عليه‌السلام) را منزّه از آن مي‏دانند كه در خواب آن و به بيداري اين آيد. آنان جاي خالي امام را با سنّت، سيره، عقايد، اخلاق و توصيه‏هاي آن حضرت پرمي‏كنند.
    ويژگي دوّم اين جامعه، انتظار و آماده شدن براي هنگامه‏اي عظيم و حماسه‏اي عزيز است كه همان حماسه ظهور است. بنيان انتظار، شرايط انتظار و منتظر واقعي از جمله امور ضروري است كه جامعه منتظر بايد آگاه باشد و خود را براي آن مستعد سازد.
    به رغم سعي و كوشش عالمانه و خالصانه‏اي كه در شناخت و شناساندن حضرت امام مهدي(عج) از سوي اشخاص و جريان‏هاي اسلامي صورت پذيرفته، همواره دام افراط و درّه تفريط به روي اين موضوع گسترده گشوده بوده، هست و خواهد بود و تنها كساني از مضلّه افراط و ضلالت تفريط نجات يافته‏اند، كه توانسته‏اند به مستمسك امام‏شناسي واقعي تمسك جويند و از آن بهره‏مند شوند.
    اين كتاب شريف كه به نام «امام مهدي(عج)، موجود موعود» مزيّن است، مجموعه مباحث، گفتارها و نوشته‏هايي است كه استاد آيت‏الله جوادي آملي(دام‏ظله) درباره حضرت بقية الله و عزيز فاطمه زهرا(عليهاالسلام) حضرت حجت‏بن‏الحسن العسكري(عليه‌السلام) ايراد و انشاء كرده‏اند و با مقدمّه‏اي گرانبها آن را تتميم فرمودند. اين كتاب در سه بخش امام‏شناسي، انتظار و از ظهور تا مدينه فاضله مهدوي در گروه عترت‏پژوهي پژوهشكده علوم وحياني معارج، توسط دوست و فاضل محترم جناب حجت الاسلام سيّد محمّدحسن مخبر تنظيم و تحقيق شده است. جناب حجت الاسلام سعيد بندعلي نيز ويرايش اين اثر را بر عهده داشتند كه مركز نشر اسراء مراتب تقدير خود را از ايشان اعلام مي‏دارد.