در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
ـــ ـــ

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:


حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در نشست تخصصی «بررسی آخرین تحولات فکری و فرهنگی در غرب» که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، بیان داشت: چهره تخصصی و عالمانه اسلام قابلیت این معنا را ندارد که کسی از آن سوء استفاده کند چون چهره تخصصی اسلام به شکل و فرم علم درآمده و هیچ کس نمی تواند به علم، آسیب بزند.

    نشست «بررسی آخرین تحولات فکری و فرهنگی در غرب» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و پژوهشگران پژوهشگاه معارج برگزار شد.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این نشست با اشاره به اقتضائات جهان مدرن و نحوه ی تعامل آن با اسلام، اظهار داشت: دین اسلام را نه می توان مانند گذشته فهمید و نه می شود مانند گذشته آن را ارائه کرد. ما در جهانی به سر می بریم که بدترین و نازیباترین چهره از اسلام در آن شاخص شده است و طبعاً جهان این چهره اسلام را هیچگاه نخواهد پذیرفت.

    ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: جهان امروز غرق در اندیشه های ناصواب، خشن و نامناسبی است که از اسلام ارائه می شود، چهره ای از اسلام که نه عقل و فطرت آن را می پذیرد و نه حتی دین اصیل آن را تایید می کند.

    وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک منطق صحیح از اسلام و ارائه درست آن از یک سو ما به یک خوانش و بازبینی مجدد از اسلام نیاز داریم  و از سوی دیگر لازم است در ارائه آن اسلام اصیل نقش پررنگ تری را داشته باشیم.

     حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با تقسیم اسلام به دو دسته اسلام عالمانه و اسلام عوامانه، تصریح داشت: چهره تخصصی و عالمانه اسلام قابلیت این معنا را ندارد که کسی از آن سوء استفاده کند چون چهره تخصصی اسلام به شکل و فرم علم درآمده و هیچ کس نمی تواند به علم، آسیب بزند زیرا علم سپر دفاعی خود را دارد و از خود در مقابل هجمه های جاهلانه دفاع می کند. اما متاسفانه خوانش عوامانه دین، خوانش غالب در جهان امروزی است و این خوانش است که امروزه تریبون در اختیار دارد لذا آسیب ها اکثراً از این ناحیه است .

    وی با اشاره به نقش مراکر علمی در گسترش اسلام اصیل، ادامه داد: بنابر این تا اسلام از جایگاه دانش، علم و حوزه های تخصصی که خود قرآن از آن به عنوان «تفقه» یاد می کند صادر نشود مشکلات پابرجا خواهد بود لذا مرکز علمی و اندیشکده های اسلامی سهم عمده ای در این مساله دارند که اسلام را به شکل و فرم تخصصی و علمی درآورند و آن را در جهان به صورت علمی ارئه کنند تا جامعه جهانی اسلام و دین را از این جایگاه و خاستگاه بگیرد و استفاده کند.

    ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در بخش دیگری از سخنان خود آزاداندیشی را از الزامات اساسی پیشرفت دانست و اظهار داشت:

    ما باید به منطقی برسیم که حوزه های علمیه با آن مدل علمی اصیل خود، آزادانه و مبتنی بر مبانی اصیل اسلامی که انقلاب و حکومت اسلامی را تولید کرد حرکت کند و به سامان برسد. پیشرفت در این است که اندیشمندان و فلاسفه و مراکز علمی آزاد باشند تا مبتنی بر مبانی خود بیاندیشند و بر اساس آن اندیشه مدلسازی کنند لذا با سفارش دادن به حوزه و دانشگاه برای تولید یک تفکر خاص، موفقیتی برای ما حاصل نخواهد شد.